• VOŇAVÁ HISTÖRIE 3.: STŘEDOVĚKÁ EVROPA (a Hagia Sofia, a proč?)

Po pádu Římské říše se kulturním centrem Asie stal Byzantion (Konstantinopol, dnešní Istanbul), který těžil z řecké kultury, včetně hygieny a krášlení těla a obliby vonných látek. Západ ovládli monarchové s mocným nástrojem moci, církví, a ta se stala zákonodárcem. Koho by vlastně vůbec kdy napadlo, že Bůh, Višna, Buddha, Alláh… můžou mít významný vliv na voňavky? Vůně je obláček, ten vám nikdo nevezme…

Řecko, skalní klášter Ianikos.

Jediným kontaktem parfémové Asie a Evropy byl dovoz směsi pryskyřic a bylin s názvem „kyphi“ či „kuphi“ z Asie pro náboženské účely. Kyphi je směs s původem v Egyptě, určená pro vykuřování a my ji známe pod názvem „kadidlo“. Z tohoto pramene také pochází název parfém: latinské „par fumum“ znamená „procházet kouřem“. Modlící se ovečky povznášela vůně kadidla až nebesům za anděly a bohy (zvláště obsahovalo-li, jak se proslýchá a církev vehementně popírá, mezi jinými rostlinnými složkami také hašiš a opiové mléko), zbavovala je pozemských starostí a tíže. Laskala smysly, těšila duši a lákala hříšníky do kostelů a způsobovala jejich závislost (na Bohu, of course).
Není tedy divu, že v zájmu církve středověké Evropy bylo udržet si parfémovou exkluzivitu, proto byly parfémy zařazeny do skupiny látek křesťanovi zapovězených. Toto stigma ostatně zůstává na parfémech dodnes; nejen ve vzpomínkách, které parfémy vydávají za příslušenství padlých ženštin, ale stigmatizovalo také zapovězení parfému jako prostředku k vybízení k sexu. Jakkoli by se zdálo, že zde se islám a křesťanství setkávají, pohnutky byly odlišné: korán potěšení zapovídá (aspoň po dobu, kdy má vliv na ovečky, aby se nezačaly bouřit), bible kontroluje dávkování na svém území.
Další okolností, která zamezovala jejich rozšíření mezi širokou populaci středověké Evropy, byla jejich cena, a to se týká i parfémů z místních zdrojů (květiny, byliny), pro jejichž získání byly technologie nedostupné.
Ale už to dlouho netrvalo…

VOŇAVÁ HISTÖRIE Všechny díly seriálu:

  1. díl: Pravěk, Egypt a Řecko
  2. díl: Stará Asie
  3. díl: Středověká Evropa
  4. díl: Nepřerušená tradice Indie, Číny a Japonska
  5. díl: Zpět do Evropy
  6. díl: Konečně Paříž
  7. díl: Molekula vůně štěstí

 

podpis_ROM

Protože nemám žádnou smysluplnou fotku k tématu, přikládám fotogalerii z Hagia Sofia. Za jedno a půlstoletí, co stojí, zažila všechny voňavky západního i východního světa a neznám místo, kde by se víc setkával Západ s Východem, islám s křesťanstvím.

PŘÍŠTĚ: NEPŘERUŠENÁ TRADICE INDIE, ČÍNY A JAPONSKA

Advertisements

5 thoughts on “• VOŇAVÁ HISTÖRIE 3.: STŘEDOVĚKÁ EVROPA (a Hagia Sofia, a proč?)

  1. jasně, ale když řeknu kadidlo, myslím tím evropské chrámové, případně asijskou tyčku. Když řeknu kyphi, myslím kyphi. Takže za sebe říkám, že kyphi mi voní líp než jakékoli jiné kadidlo, co znám a pár jich znám.

    To se mi líbí

  2. Pingback: Aktualizován *Reviews list | frangipani

Nebuďte sprostí, lidi.

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s