ETAT LIBRE d’ORANGE: The Afternoon of a Faun (Dřevo s ořechovou nádivkou)

Zdroj: http://www.frangipani.cz
dzona / 8. Duben 2013

Vyzkoušela jsem čtrnáct vůní Etat Libre d’Orange a došla ke dvěma věcem: Nemá cenu brát moc vážně jejich prohlášení, jak si vyhrazují právo šokovat a ničím neomezovat

svou olfaktorickou fantazii. Tak žhavé to s jejich výtvory zas není. A za druhé, že jejich vůně vydrží tak čtyři hodiny a konec.
Vyzkoušela jsem patnáctou a došla k tomu, že přinejmenším bod číslo dvě neplatí. A ten první… já nevím. Faun není šokující, to rozhodně ne, nanejvýš ta legenda, na níž

ho narouboval. Tu jsem si naštěstí přečetla až po vyzkoušení, jinak bych si možná vzorek neobjednala.

Jde o to, že vůně vznikla ke stému výročí skandální inscenace Ruského baletu Faunovo odpoledne v roce 1912 s tehdy mladým Nižinským, baletní hvězdou se zálibou v

obscéních pohybech. Pro tuhle zálibu byla role Fauna jako dělaná. Nižinský ji využil tak, že si pod sebe rozprostřel šátek, který mu nechala nymfa, pomalu si na něj

lehal a hrál si s ním tak, že šokoval ztuhlé publikum.
dzona1
Značce Etat Libre d’Orange se tahle historka hodila do jejich programového provokování. Na jejich webu se u The Afternoon of a Faun dočtete: „Jdete na to a udělejte

vlastní skandál.“ Háček je v tom, že bez toho vybídnutí by něco takového v té vůni nikdo nehledal. Nevím, co autor vůně  Ralf Schwieger očichával jako inspiraci, ani

mě to nezajímá. Rozhodující je, jak to voní – jako  marinované dřevo s dušenými ořechy.
dzona3
Čímsi mi Faun pořád připomínal Bois de Paradise, které znám dost dobře na to, abych věděla, že je to nesmysl. Jenže pořád se to vracelo, až jsem pochopila – je to tam,

ale jako pohled z opačné strany. Jako se dívat na hladinu ode dna. Je tam skoro všechno, ale v opačném pořadí. Stejné gurmánské dřevo, ale v téhle perspektivě už ho

nepřekrývá růže, ta je při pohledu ze spoda  schovaná a jen se dá vytušit, že tam někde jsou i kytky.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Faun je unisex, není v něm nic vysloveně dámského ani pánského. Neutrálně působí i zmiňovaná příchuť dušených ořechů (pro mě alternativa jedlých kaštanů v Bois de

Paradise). Přidává mazlavou měkkost, skoro kardamomovou. Protiváhou je škrablavý bergamot, odtažitá, nepřítulná složka.

dzona5
Dřevo je uleželé, nasáklé potem sladkým i slaným současně. Mimochodem přesně tak jsou cítit i – čisté – tlapičky malého pejska. Nebo sušené houby, ta hutní uleželá

složka v nich.
A i když to zní podivně, dohromady je to hladká a slastná směs. Faun není šokující ani nemravný, je to originální dřevitá vůně pro požitkáře.

dzona4

Sentimentální dodatek: Tlapičky malého pejska mě nenapadly náhodou. Victoria na Bois de Jasmine píše, že Faun má laškovně smyslnou auru. Přesnější je, že má laškovně

nevinnou auru. Připomněl mi totiž dva roky starý zážitek, když jsme si pořídíli štěňátko. Dům nemá výtah, a tak jsem ten balíček nesla čtyři patra v náručí. A už dole

jsem úcítila šimrání pod hrudní kostí. Užasla jsem, to až po třech psech a jednom dítěti zjistím, že mám srdeční čakru? Šimrání rostlo a šířilo se a bylo stejně

příjemné jako škádlení. Bylo to škádlení. A stejně něžně laškuje Faun.

One thought on “ETAT LIBRE d’ORANGE: The Afternoon of a Faun (Dřevo s ořechovou nádivkou)

Nebuďte sprostí, lidi.

