• COMME des GARÇONS 2011: Šeřík u staveniště

Zdroj: http://www.frangipani.cz
dzona / 12. Květen 2013

Vůně bez názvu (letopočet na flakonu není, ale bez něj se nedá parfém najít) a bez sebemenší snahy zalíbit se. Je to šeřík, který zanikl v pachu staveniště, kde právě

lepí podlahy. Nebo si představte, že jedete úplně novou tramvají Siemens a za oknem se mihnul šeřík. A pro mimopražské – vezměte kancelářskou lepící pásku a jděte ji

očuchávat pod šeřík. Je to pořád totéž.

Kombinaci staveniště a šeříku jsem nesehnala, tak aspoň pohled skrz kvetoucí křoví na pražské pankrácké věže. Lepidla tam museli spotřebovat hektolitry.

Kombinaci staveniště a šeříku jsem nesehnala, tak aspoň pohled skrz kvetoucí křoví na pražské pankrácké věže. Lepidla tam museli spotřebovat hektolitry.

Tolik lepidla, až to bolí
Ve složení „Jedenáctky“ je průmyslové lepidlo. A není to něco, co má připomínat lepidlo, je to úder čerstvě otevřeného desetilitrového kbelíku. Skoro to bolí. A

dlouho, lepidlo se nepouští, protože je propojeno se štiplavými aldehydy a společně potáhnou celý prostor. Má to zajímavý následek, vzduch nasycený chemickým odérem

vystoupí z neviditelnosti a je skoro hmatatelný. Ve vzdušném monolitu se spíš než šeřík dá postřehnout jemný suchý prášek, cosi jako nános štiplavého pylu na chodníku

po bouřce, a jemně nakyslá luxusní kabelková kůže. Co tu dělá? Těžko říct, možná jen dalším způsobem opakuje dojem hladkosti, záměrně neosobní a industriální.

Kde je šeřík?
Protože už mám jistou zkušenost s tím, jak CdG 2011 voní, stříkla jsem si na druhou ruku En Passant, v němž se Olivii Giacobetti (pod značkou Frederic Malle) povedl

hodně autentický šeřík, který se dá použít jako kalibrace. Zajímalo mě, jestli se ty dva vůbec někde potkají.
Oliviin šeřík vypadá, jak má vypadat. Líbezný, kýčovitý. Svěžest podtrhla okurkou se solí, což vzbuzuje dojem vlhké, až mazlavé zeleně po dešti.

Oliviin šeřík vypadá, jak má vypadat. Líbezný, kýčovitý. Svěžest podtrhla okurkou se solí, což vzbuzuje dojem vlhké, až mazlavé zeleně po dešti.

Jak se to vezme. Oliviin šeřík se snaží být věrnější než příroda a nasimulovat nejen květy, ale i vlhkost větví po dešti. Šeřík „Jedenáctky“ přírodu okázale ignoruje.

Ale někde v té jeho chemické atmosféře jsou zřetelné nasládlé větvičky – pro můj nos ale mnohem spíš hloh než šeřík. Co ještě ze šeříku zůstalo, je něha a jemnost,

čpícímu lepidlu navzdory.
Výřez stejného šeříku, ale tady jsem si pohrála s fotkou, aby odpovídala stylizaci CdG 2011. Zmizela přírodní jásavost a sladkost. Atmosféra nepřirozená a jedovatá. Je

otázka, jestli je to ještě živé. Co vystoupilo, je hladkost.

Výřez stejného šeříku, ale tady jsem si pohrála s fotkou, aby odpovídala stylizaci CdG 2011. Zmizela přírodní jásavost a sladkost. Atmosféra nepřirozená a jedovatá. Je

otázka, jestli je to ještě živé. Co vystoupilo, je hladkost.

Konceptuální vůně
Proč je to tak divné… ? Těžko říct, taky by mě zajímalo, proč Rei Kuwakubo, majitelka značky CdG, nedělá buď jen parfémy nositelné, nebo jen experimentální výstřelky,

když umí na stejně vysoké úrovni oboje. „Jedenáctka“ patří k jejím odérům s chemickými a průmyslovými pachy, které musí prodejností hodně zaostávat za její povedenou

kadidlovou řadou.
Ukázka, jak přemýšlí a tvoří Rei Kawakubo: Kombinace popkultury čili klobouku ve tvaru hlavy Disneyho myšáka a surrealistických rukavic, což je připomínka čitelná jen

pro znalce. Jde o sako s porcelánovýma rukama místo zapínání, které bylo v roce 1937 plodem spolupráce Elsy Schiaparelli se Jeanem Cocteauem. Ten aktuální model je z

podzimní kolekce Comme des Garçons 2007.

Ukázka, jak přemýšlí a tvoří Rei Kawakubo: Kombinace popkultury čili klobouku ve tvaru hlavy Disneyho myšáka a surrealistických rukavic, což je připomínka čitelná jen

pro znalce. Jde o sako s porcelánovýma rukama místo zapínání, které bylo v roce 1937 plodem spolupráce Elsy Schiaparelli se Jeanem Cocteauem. Ten aktuální model je z

podzimní kolekce Comme des Garçons 2007.

Patrně ale odpovídají jejímu svéráznému pohledu na módu, ovlivněnému nejen komplikovanou japonskou estetikou, ale také konceptuálním uměním, aktuálnímu v 60. letech

minulého století, kdy značku Comme des Garçons zakládala. Konceptuální umění se nimralo samo v sobě a toto nimrání považovalo za podstatnější než konečný výsledek.
Krásné tvary těla? O ty nejde, Rei Kawakubo zajímají tvary materiálu, tělo jen jen figurína. Podzimní kolekce 2008. Snímky módy jsou přefoceny z knihy: Nejvlivnější

světoví módní návrháři, autor: Noël Palomo-Lovinski

Krásné tvary těla? O ty nejde, Rei Kawakubo zajímají tvary materiálu, tělo jen jen figurína. Podzimní kolekce 2008.
Snímky módy jsou přefoceny z knihy: Nejvlivnější světoví módní návrháři, autor: Noël Palomo-Lovinski

V případě „Jedenáctky“ šlo patrně o zkoumání, jak dopadne šeřík, když se mu vezme jeho sladce kýčovitá a rozjásaná vůně. Jestli výsledek potěšil někoho dalšího kromě

Rei Kawakubo, to je otázka.

Advertisements

Nebuďte sprostí, lidi.

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s