J.F. SCHWARZLOSE BERLIN: Treffpunkt 8 Uhr (osvěžující rande)

Že se vám ten název líbí, jako mně, že jo? Zatímco ve francouzštině by to znělo unyle Rendez-vous à huit, v angličtině měkce Date at eight o’clock, Rusi by se sešli na pozitivní Встречe в восемь  (taky vám přijde, že vstreča je spíš od slova vstřícnost, než střetnout se?). I česky Rande v osm zní tak nějak pitomě líbezně, Ital by melancholicky vzdechnul Appuntamento alle otto. Němčina má pro tuto bohulibou a romantickou činnost řízný pokyn: Treffpunkt, Getruda! Acht úr! Šnela! Nikdo jiný, než Němec, neumí vyslovit číslovku jako číslovku 8, všechny ostatní jazyky pro to používají slovo osm. Ostatně s názvem značky J.F. Schwarzlose už musíte hodně citlivě volit jména pro vůně a za majtrštyk považuju 1A-33, což je registrační značka automobilu předválečného Německa. Příští vůně by se třeba mohla jmenovat A/H1N1. Já ty Němce i s jejich strohým a ponurým jazykem mám prostě ráda.

Jak technoimperiální!

Jak technoimperiální!

J.F.S  je v roce 2012 znovuvzkříšená značka, kterou založil na konci 19. Století německý pianista. Otevřel pro svoje děti živnost, obchod s drogerií a začali míchat vlastní vůně. Před válkou značka úspěšně prodávala celou řadu voňavek, ale v druhéí polovině 20. Století se její osud podobal značce Grossmith nebo d´Orsay; produkcí mýdel a laciných vodiček se snažily udržet při životě v konkurenci bohatých oděvních značek, až úplně zanikly. A jako u obou předešlých se v bohatém a po vintage, historii a hledání kořenů lačnícím 21. Století našel dědic, který neváhal vrazit své peníze do hezkého koníčka a podělit se i s námi, maniaky lačnícími po tomtéž. Přibral zkušeného markeťáka, který citlivě pracuje s historií značky i Berlína, vymysleli luxusní flakony s těžkými kovovými uzávěry, které připomínají strojní součástky a etiketami jako vystřiženými ze starých německých reklam, najal zkušenou parfumérku Veronique Nyberg, nechal jí naprosto volnou ruku ve zpracování historických receptů, sen každého markeťáka, prohlásili se za trio milovníků Berlína a válcují trh s německou důkladností a razancí.

Vrchní markeťák Tamas Tagscherer

Vrchní markeťák Tamas Tagscherer

Nepovinná marketingová vložka: Zajímavé je, že na rozdíl od zcela nových značek mívají ty obnovené mnohem vyladěnější kompozice, jsou dospělejší; má to logiku, dědicové jdou po nejúspěšnějších vůních historie a vkus lidského nosu se až tolik nemění. Daní za to je nuda, jak ve vůních, tak v marketingu, historie se moc ohýbat nedá, aniž bychom se od ní odpoutali a vznikla modernita. Schwarlose se od tohoto vzorce trochu odklání, dvě jeho vůně jsou zcela nové, dvě klasické, značka to jen zastřešuje. Grossmith má vedle startovací „staré“ novou kolekci, která je ale hodně historizující a klasická. A d´Orsay přešlapuje na místě a evidentně se snaží udělat pořádek v současném, nekonzistentním produktovém portfoliu a vytěžit ho, nic nového ale nevzniká. Jsem zvědavá, jak tento trend bude pokračovat v dalších deseti letech. Se stávajícím sortimentem všichni znovuzrození nevydrží a jejich příští vůně budou jaké? Mrtvoly vyhrabané z hrobů? Klasicizující? Novátorské? Těším se.

Treffpunkt 8 Uhr je ovocná kompozice, kterou by se žádná mladá německá dívka nemusela stydět navonět na první rande. Není ani maličko romantická, není třeba hned odhalovat citové úmysly. Já sama jsem se na prvním treffpunktu s aktuálním manželem měla DKNY Woman a ta je jí charakterem dost podobná: svěží, pikantní, perlivě veselá.

Nežné randíčko v Berlíně

Nežné randíčko v Berlíně

Rande otvírá bergamot v nejlepší kondici, hořkokyselý, svíravý, palčivý a specificky aromatické kyselé, dužnaté ovoce. Prý mango, může být, já cítím mučenku. Doplňuje čerstvý a řízný, šťavnatý hořký zázvor. Hořkokyselost přesně na vrcholu zralosti, zážitek jako kousnout do zralého, voňavého, exotického plodu plného hořkých peciček, ze kterého po prstech stéká zářivě žluto zelená sladkokyselá šťáva. To si představujte, nemám na mysli konkrétní ovoce.

Tu sladkost berte s rezervou, jde jen o nasládlost v pozadí, aby nebyla vůně vyloženě svěží a suchá, prázdná. Těžiště leží v ovocné kyselosti a ještě ji umocňuje zvláštní tón, o kterém jsem si myslela, že je šafrán, ale prý ne – ujistili mne, že jde o květ ocúnu. Květ ocúnu podle mně voní sladce a s tímto nemá nic společného. Za dva měsíce pokvetou, tohle chce ještě prozkoumat.

Věděli jste, jak je ocún, Filius ante patrem, zajímavý? Je to květina s největšími (nejdelšími) květy na světě: nad zemí na podzim vystrčí patnácticentimetrovou korunku trubkovitého květu, jehož větší, až půlmetrová, část se skrývá pod zemí. Semeník je přilehlý k hluboko ukryté hlíze celou zimu, na jaře pak vyroste stonek, který semena vystrčí těsně nad povrch země. Semena mají výrůstek, který ve vzduchu zrosolovatí, semeni se slizem přilepí na kopyta  dobytka a ten ho roznáší po louce. Protože má ocún dříve semena, než květy, dostal latinskou přezdívku "syn dříve, než otec". Ano jeho praví jméno není vybrané jen tak: když Médea vařila v Kolchidě jed pro své nepřátele, ukáplo jí pár kapek na zem a z těch vyrostl prudce jedovatý ocún, Colchicum.

Věděli jste, jak je ocún, Filius ante patrem, zajímavý? Je to květina s největšími (nejdelšími) květy na světě: nad zemí na podzim vystrčí patnácticentimetrovou korunku trubkovitého květu, jehož větší, až půlmetrová, část se skrývá pod zemí. Semeník je přilehlý k hluboko ukryté hlíze celou zimu, na jaře pak vyroste stonek, který semena vystrčí těsně nad povrch země. Semena mají výrůstek, který ve vzduchu zrosolovatí, semeni se slizem přilepí na kopyta dobytka a ten ho roznáší po louce. Protože má ocún dříve semena, než květy, dostal latinskou přezdívku „syn dříve, než otec“. Ano jeho praví jméno není vybrané jen tak: když Médea vařila v Kolchidě jed pro své nepřátele, ukáplo jí pár kapek na zem a z těch vyrostl prudce jedovatý ocún, Colchicum.

Následuje nejdelší a nejkrásnější fáze: našlehaný ovocný ledový sorbet v šampaňském, popíjený v letním dni na zahradě. Ledová, našlehaná pěna z čistého ovoce, bez cukru a bez sladidel. Chladivá a osvěžující. A chladí nějaké tři, čtyři hodiny s velmi dobrou projekcí.

Dojezd je ve znamení rebarbory a okurky. Sladké složky se postupně vytratí a zůstane jen ta kyselo ovocná, až zeleninová. Tu si užívám taky.

Složení oficiálně.

Složení oficiálně.

Coming out: připouštím, ale velmi nerada, protože DKNY je moje dlouholetá jednička v tomto oboru (svěženky, ne randíčka), že Treffpunkt je skoro stejně dokonalá! Dobrých svěženek není nikdy dost a spousta lidí je podceňuje („na léto mi stačí ardenka“), ale jedna pořádná by měla být na každé poličce. Vzorky koupíte na stránkách značky J.F. Schwarzlose Berlin.

Pokud si nebudete chtít na léto koupit Treffpunkt 8 Uhr, pořiďte si substituci: v Marks&Spencer prodávají skvělý mango sorbet a šumivé víno Cava Brut (ale suchá Bohemka funguje taky). Do skleničky na sorbet (která to je, aha ?) vložíte pořádný kus zmrzliny, zalejete šampaňským, lehnete si na terasu a plastovou lžičkou nabíráte, co se rozpouští. Já to určitě udělám, jako ostatně každé léto, ať už mám rande, nebo ne.
podpis_ROM

Reklamy

2 thoughts on “J.F. SCHWARZLOSE BERLIN: Treffpunkt 8 Uhr (osvěžující rande)

  1. Mě od té značky odradil právě ten masivní marketigový útok. Bambastické vstupy na německé eshopy a jejich blogy s bombastickými titulky jako Schwarzlose přichází! Nebo že duch Berlína dýchá z každičké složky. Až to vypadalo, že kdo nezná Schwarzlose, je mimo.
    Ladění parfémů do 20. let let by mě zajímalo. oproti třeba řadě starých Lubinů tam nemají žádnou chypre. Ale nějak mě jejich masáž odradila. A to nemluvím o té ceně jako za Amouage.

    To se mi líbí

  2. Pingback: SWAROVSKI: Miss Aura (neuvážený krok do mainstreamu) | frangipani

Nebuďte sprostí, lidi.

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s