• Donna Karan: Gold (Studené zlato)

dzona / 1. Srpen 2013

Tuhle recenzi berte maličko s rezervou, neboť já stoprocentně nevím, co ve flakonu je. Gold, to ano, ale který? Koupila jsem ho před více jak rokem z druhé ruky a byl bez krabičky a jediného písmenka na flakonu. Prostě nalezenec nebo odcizenec. Ale měl ušlechtile koňakovou barvu, okovaný flakon a dřevěnou hlavu. A tak jsem ho chtěla.
Studené zlato aneb Donna Karan Gold

Studené zlato aneb Donna Karan Gold

Tápaní

Upřímně řečeno, bylo to ještě o něco horší. Zpočátku jsem neměla ani tušení, co to může být za značku nebo parfém. Vážně. Vysvětlím: Moje parfémová historie vede jen dva roky zpět. Jsou to sice dva roky strávené s několika stovkami vzorků a pilným samostudiem ve třech jazycích (počítám i češtinu), ale před tím nebylo NIC. Kdybyste se mě zeptali, co jsem nosila na střední, tak taky NIC. Takže jsem neměla šanci si „vzpomenout“, že se tenhle flakon běžně prodával, a doufala, ba třásla jsem se na unikátní úlovek v podobě nedostupné nikovky. Hrdě a bez cizí pomoci jsem se rozhodla k jejímu názvu dočuchat…

Přihořívá

Začátek byl nadějný a správný, jak už dneska vím. Nebýt toho, že jsem vzápětí špatně odbočila, možná bych se vážně k řešení dočuchala. Vypadalo to jednaznačně. Když jsem parfém zkoumala, cítila jsem pořád dokola totéž. Stromy s medovými květy, drouboučkými, ale v těžkých hroznech. Voní jimi parky za vrcholícího jara, když už bývá ke dvaceti stupňům, ale vítr je ještě svěží. Vzpomínala jsem (no koukala jsem na google), co to může být. A google na to přišel – akáty, no jasně, medově sladké, přitom uvnitř chladivě zelené (tenhle tón v rezenzích na Fragrantice hodně lidí popisuje jako okurku, ale to vím taky až dneska).

A zase samá voda

Takže jsem začala hledat podle složky. A právě v tuhle chvíli jsem vyrazila po odbočce. Protože jak se ta složka jmenuje správně? Je to akát nebo akácie? Nebo jde o totéž? Netušila jsem, takže jsem hledala a zmatek narůstal, protože – možná to víte, ale já tehdy ne – akácie se označuje taky jako mimoza a někdy jako cassie. Jenže tím chaos nekončil, neboť stačí splést písmenko a je z toho cassia (s A na konci), což je označení pro skořici, nebo taky cassis, což znamená v parfémech rybíz.

Hoří

Jenže akácie-mimoza voní suše medově. Prachově. To nesedělo, takže ná návrat zpět na první políčko. Byl to akát. S akácií je spřízněný a voní také medově, ale místo prachové suchosti jako po pylu, má pod medem chladivou vlhkost, které kdybych věnovala dřív pozornost místo zmatku kolem názvosloví, tak by mi to došlo – ta studená část kvítků, to přece je jako když člověk strčí nos až k tyčinkám do květu lilie. A máme to, je to akát s lilií.

Chladné zlato

Gold se obvykle popisuje jako těžká liliová vůně. Podle mého skromného názoru je v tom hodně autosugesce vyvolané oficiálním složením. Navíc právě ve větší koncentraci – v mém flakonu je EdP nebo čp – převládá výrazně medová vůně akátu. Má i cosi z medově kvetoucích lip a zimolezu. Není sálavý „dirty“ med, nic osobního, nic tělesného, je to, taky díky špetce hřejivého koření, atmosféra slunečného jarního dne, kdy květení na stromech jede plnou parou jako stroje v továrně. Až na tíhu intenzity je to líbezné. Odlehčení obstarává právě ta chladná zeleně liliová část.

Nádherná vůně, je to můj poklad, který si šetřím. Až dojde, nebude ho čím nahradit. Pokud máte někdo tip na akátovou vůni, sem s ním.

Nebuďte sprostí, lidi.

