Detektivní recenze: KUCHAŘ, ZLODĚJ, JEHO ŽENA, JEJÍ MILENEC (film, na který čumím)

Neposlouchám dobře míněná varování, že na blogu se nemají odhalovat osobní záležitosti a protože tady občas máme odbočky jinam (neschopnost téma udržet), odhalím svůj oblíbený film. Bude to seriál o filmu, přesně o JEDNOM filmu (neschopnost téma opustit). Máte to tak jako navíc k voňavkám. Varuju před délkou textu a mám asi deset dílů. Kdo se na film  chcete kouknout, tak nečtěte, odhalím všechno! Detektivní bude proto, že….viz níže. Budu zveřejňovat dnes, zítra a pak dvakrát týdně tak dlouho, dokud to vás nebo mne bude bavit nebo dokud mi Dzona neřekne, že už jsem otrava (téma opustit).

Peter Greenaway: Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec/The Cook the Thief His Wife & Her Lover
Všechny filmy lehce úchylného Petera Greenawaye stojí na obrazovém ztvárnění, inspiruje se klasickými díly malířství, sochařství, ale i hudby, literatury, architektury a historie. Zápletka v tomto filmu je vybudovaná na kontrastu kultivovanosti a barbarství tak, jak je chápe západní kulturní okruh, klasickém principu dobra a zla. Jednoduché alegorie najdete v osobě kultivovaného Kuchaře a Milence,  barbarského Zloděje a Ženy, o kterou se zlo a dobro přetahuje. Taky kdo by nechtěl Helen Mirren na vrcholu!

Greenaway0_helen

  • POZOR! Děj filmu, kde se dozvíte, že vrahem je zahradník a jak to udělal, je důležité, abyste ho znali a mohli pátrat se mnou: jednoduchý příběh se uděje v průběhu jediného týdne. Majetný Zloděj Albert Spica se svojí Ženou Georginou a suitou zločinců přijíždí ve čtvrtek, stejně jako každý večer, na večeři do luxusního restaurantu Le Hollandais. Snaží se spřátelit s majitelem restaurace, Richardem – Kuchařem, který pro něj reprezentuje kultivovanost, kterou Zloděj postrádá a snaží se ji získat kupováním luxusních věcí, jako třeba své Ženy. V restauraci se potkají s mužem, který čte u vedlejšího stolu při jídle knihy. Muž zaujme Georginu, v průběhu týdne se sblíží a stane se z něj její Milenec. Stýkají se na toaletě, později v prostorách kuchyně za podpory Kuchaře, který se s noblesní Georginou a jejím Milencem tajně spojí proti Zloději. Přesto jsou Zlodějem odhaleni, utíkají do knihovny, která je azylem Milence.
  • Do knihovny jim přináší Pup, pomocník z kuchyně jídlo. Zloděj a jeho suita dítě vysledují a při mučení u něj objeví knihu s adresou. Georgina spěchá do nemocnice za zraněným Pupem, banda vedená Zlodějem přepadne Milence v knihovně a přinutí jej polykat stránky knih, až Milenec zemře. Georgina při návratu nachází mrtvého Milence; vrací se do restaurace a přemluví Kuchaře k přípravě pomsty.
  • Závěrečná scéna filmu se odehraje v pátek týden po, opět v restauraci. Zloděj přichází se svými společníky na soukromé pozvání do uzavřené restaurace. ….a tohle je to jediné, co vám neřeknu. To se dozvíte až na konci seriálu.

A konečně ta detektivka.
Technika snímání filmu vyvolává dojem „camery obscura“, kterou používal holandský barokní malíř REMBRANDT van RIJN (b. 1606, Leiden, d. 1669, Amsterdam). Scény jsou potemnělé, barvy nekontrastují, nasvícené jsou objekty v centru obrazu a okraje jsou tmavé. Po celou dobu filmu máme dojem, že se díváme na pohybující se barokní obraz; dojem reality, tolik žádoucí ve filmovém mainstreamu, je úplně potlačený.
Greenaway je absolvent uměleckého vzdělání a malíř. Do filmu vložil nejen to, co umí po vizuální stránce, ale hromadu vzkazů, odkazů, symbolů, tajných zpráv a potměšilých asociací. Po celou dobu máte pocit neodbytného déja-vu, tady jste byli, to jste viděli, to jste zažili…a taky že jo. Obrazy, scény, výjevy, hudba, barvy… Pátrejte se mnou. Koukněte třeba na film, než se tady dozvíte, jak to všchno bylo.  Jsem zvědavá, jestli vás to taky chytne. Anebo ne. Hlavně mi to sem pak napište. Takže zítra začínáme:

  1. Má tma MODROU barvu?
  2. Čerstvé jídlo, svěží myšlení: ZELENÁ
  3. Podporuje ČERVENÁ chuť k jídlu?
  4. BÍLÁ je barva čistoty?
  5. Starý papír ZHNĚDNE
  6. Mezi UV a IR je spousta barev
  7. Móda čili Vogue
  8. Čistý bez porušení podstaty a barvy látky
  9. Bakchanálie a vyhnání z ráje
  10. Pitva Holofernova

podpis_ROM

Reklamy

10 thoughts on “Detektivní recenze: KUCHAŘ, ZLODĚJ, JEHO ŽENA, JEJÍ MILENEC (film, na který čumím)

    • Když ty jsi takový rozvážný člověk…já když nemám vraždu, záhadu, sex nebo drama v prvních pěti minutách, tak usínám. Přes všechny pokusy udržet se při životě mne vždycky na sešup kočárku ze schodiště museli křísit… Mně vyhovuje Bulgakov, Čechov, prostě akce od začátku. Á sakra, tak doteď , než jsem se podívala, jsem si myslela, že Lady Macbeth Mcenského újezdu není od nějakého Leskova, ale od Bulgakova, a film že natočil Wajda. Asi bych se měla začít trochu kultivovat…ale Svéráz národního rybolovu vím!! Ruskej!

      To se mi líbí

  1. Ra Ra Rasputin – Russia’s greatest love machine … od byl spíš mystik, – oni možná jo, ale pro svět to budou asi ti druzí. Bulgakova, to já můžu! Mistr a Markétka patří mezi moje nejoblíbenější čtivo a Zápisky mladého lékaře jsem taky četla jedním dechem.
    Na kočáry, Potěmkiny atd. mě taky moc neužije …
    Jestli potřebuješ akci, tak doporučuju snad moji nej… knížku – Tulák po hvězdách od Jacka Londona.

    To se mi líbí

Nebuďte sprostí, lidi.

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s