• AGONIST: Black Amber (Hrubá síla)

dzona

Něco mi to připomíná, napadlo mě pramálo objevně při prvním zkoušení. Jenže – a to je malý div – při druhém jsem si vzpomněla. Ano, má něco z Ambre Russe od Parfum d´Empire. Je mezi nimi spíš souznění než podoba. Nepřekrývají se, ale doplňují. Jsou jako do sebe zakousnutá dvojice bílého pulce jinu s černým pulcem jangem. Black Amber by byl pro Ambre Russe čili Divou sílu dobrý partner.
Pro Divou sílu Ambre Russe jsem si vypůjčila obraz divoženy Elvíra Bachová, divomuže jsem u ní nenašla, tak zaskočil ingráček.

Pro Divou sílu Ambre Russe jsem si vypůjčila obraz divoženy Elvíry Bachové, divomuže jsem u ní nenašla, tak zaskočil igráček.

Šuplík a aktovka

Ambre Russe patří k dobře známým nikovkám, kdo ji nezkoušel, může kouknout na recenzi zde. Takže teď už k Black Amber. Je to mistr prvního dojmu. Jako byste otevřeli dveře do vánočního krámku, ucítíte teplý badyán, pomerančový punč, rozehřátý vosk, zvětralé štiplavé dřevo, hřebíček. Možná i koledy. A sotva si člověk stačí říct, áách, taková krása, vánoční krámek zabliká, zhasne, je pryč. Nejdřív si připadáte náhle ve tmě a ještě doběhnutí, protože to, co z krámku zbyde, je holé dřevo. A hřebíček, který roste a mohutní a brzy jsou z něj velké železné hřebíky. To už se člověk přestane cítit podvedený, protože dřevo, načichlé patinou starých šuplíků (cítím i zapomenuté ponožky), není vůbec špatné. Pak si všimnete kůže, hladké a střízlivé jako stará aktovka. Na to vše se snáší kadidlový prach a spojuje aktovku se šuplíkem svým láskyplnám šedivým objetím.
Hele vyfoť mě s tím vzorkem!

Hele vyfoť mě s tím vzorkem!

Vanilkový happyend

Střízlivá, zemitá, chlapská, tak mi voní Black Amber. Přesto se s ní dlouho veze jakási rozjařená vzpomínka na vánoční krámek. U dámské Ambre Russe je to opačně, patetická, rafinovaně aromatická špička pryskyřic je její podstatou, zemitost se vzpomínkou na šuplík s propocenou ponožkou, ta je schovaná až pod její parádní částí. Kde se scházejí takřka dokonale, a kde je konečně vedle Ambre Russe také cítit Black Amber, to je závěr, vanilkově mírumilovný, ani divý, ani hrubý.

Kdo je Agonist?

Elitní švédská značka, kterou v roce 2008 založila dvojice návrhářů Christine Gustafsson(ová) a Niclas Lydeen. Že mají co společného s módou a výtvarným uměním, se dá odhadnout už ze dvou verzí flakonů, v nichž parfémy nabízejí. Tou dostupnější, nikoli však levnou jsou minimalistické skleněné kvádry, pro zhýčkanější zákazníky mají fantazijní flakony z foukaného skla a ne ledajakého, jen se podívejte na jejich stránky. Ačkoli oprašování vitrínek není zrovna moje hobby, tahle těžítka je i pro mě potěšením okukovat. Spojení moderního designu a špičkové ruční výroby dělané na zakázku v nejstarší švédské sklárně s více jak dvěstěsedmdesátiletou tradicí má však svou cenu a ta je přesně 880 eur za flakon.

Smůla, smůla…

Právě cena je nejpovážlivější slabinou téhle značky, protože i minimalistické kvádry vyjdou na dvojnásobek ceny obvyklé u nikových značek. Škoda, přeškoda, protože vůně jsou to rozhodně zajímavé. Vyzkoušet se dají v centru Prahy, když budete mít příležitost, neváhejte. Ovšem když tak čuchám střídavě k Ambre Russe, vznosné, výrazné a za poloviční cenu, a k tlumené Black Amber na druhé ruce, pak vlastně nemám žádné dilema, co si vybrat.

Nebuďte sprostí, lidi.

