3. Ženy pro CHANEL No.5: masová 60. léta s Ali, Lauren, Cheryl, Jean

  • Ali McGraw, nahá kráska pro sprchový gel (1966)

Na přelomu šedesátých let se stala průlomová událost, která vlastně z dnešního pohledu byla úplně logická: Chanel rozšířil nabídku o doplňkovou parfémovanou kosmetiku k vůni No.5. Tím se dostal na pulty drogerií a drugstorů a do plebejských koupelen. Správně to pochopili lidé z marketingu a připravili pro koupelovou řadu samostatnou kampaň s mladinkou asistentkou časopisu Harper´s Bazaar Ali McGraw. Tušili, že za tři roky se z ní stane filmová  superhvězda? Asi ano, charisma, eleganci a krásu  Ali nelze upřít, i můj manžel by se s ní určitě rád sprchoval. A koukněte na ty rty!

1966  Ali MacGraw  Chanel No.5 by Jérôme Ducrot

  • Lauren Hutton, každá z nás (1968)

Do služby pro toaletku, iniciační produkt pro začátečnice (přece jen Coco to tak úplně nemyslela, že by se No.5 měla stát vůní pro mladé „rajdy“), povolali veselou americkou krásku s dokonalou pletí a zvláštním úsměvem plných rtů, které nedokázaly skrýt nápadnou mezeru mezi předními zuby. Hezká, originální, zapamatovatelná Lauren Hutton. Taková dívka se dnes už nemůže objevit, ve třinácti by dnes jistě měla za sebou ortodontickou operaci nebo rovnátka a sbohem, osobitosti! Americký lid Lauren miloval, byla jednou z jejich lehkomyslných rozmazlených dcer, opálených, zdravím kypících dětí, dětí svobodných šedesátek; utekla z domova, pracovala jako zajíček v Playboy klubu, ale pak zmoudřela, vrátila se na univerzitu, dostudovala a stala supermodelkou. A pak herečkou a podnikatelkou. Takový lidský americký příběh, Lauren byla blízká i matkám, i dcerám, navíc v sobě nesla holywoodský glamour amerických komedií, trochu plebejskou krásu.

1968 lauren-hutton chanel No. 5 ric copiaRichard Avedon vyfotil Lauren ve chvíli, kdy přeskakuje linii mezi „mít Chanel / nemít Chanel, k čemuž mi dopomáhej toaletka“.

Mimochodem: líbí se vám?

Mimochodem: líbí se vám?

  • Cheryl Tiegs, Sporty Spice, 1969

Poslední cílová skupina, kterou Chanel v šedesátých letech stihl oslovit: moderní sportovní ženy. Cheryl Tiegs, vysportovaná dívka se snovým tělem, jedna ze základních kamenů, na kterých vyrostla sláva bikin a magazínu Sports Illustrated, se stala leadrem všech žen, dychtícíh po zdravém těle. Cheryl neměla ideální obličej, ani nyvý pohled padlé laně a rty jako růžové poupě; zato disponovala něčím, po čem toužily bohaté, nudící se americké paničky, jejichž hlavní starostí byla reprezentace sebe a svého muže: břicho jako pekáč buchet a svěžest ranní rosy. A protože bohaté paničky, tak rovnou do nich nejdražší verzi Chanelu, a to parfémovou vodu. Zdá se vám, že Chanel No.5 a dívka závodící na člunu spolu kolidují? Tehdy ne. Pocit luxusu a malá parfémová konkurence nechala No.5 protlačit se do všech aktivit amerických dam.

1969 cheryl tiegs chanel No.5 v

  • Jean Shrimpton, eropská krása 1971

Pořád je řeč o Americe, jako kdyby se v Evropě nic nedělo, že? Ono to tak bylo, poválečná Evropa neměla náladu ani peníze na blbinky. Evropě byla komerčně poněkud pozadu a teprve svobodná šedesátá léta ukázala, že zákaznický potenciál se obnovuje. Vznikla zde třída mladých, majetných lidí, které nezajímala haute couture; chtěli nosit cosmic look a minisukně.

Pro Chanel to znamenalo začít budovat pozici úplně od začátku. A tak sáhli po osvědčených receptech: glamour dívka, evropská superstar, ale stříknutá moderností, současná moderní žena. To mohla být jedině Jean Shrimpton, nejfotografovanější, nejlépe placená modelka světa, s tváří šlechtičny, ale chováním nezvedeného spratka, svádějící ženaté muže a nerespektující žádná společenská pravidla. Ano, ta Jean, která způsobila poprask v celosvětových médiích v roce 1965, kdy se přihrnula na Victoria Derby v Melbourne bez klobouku, rukavic a punčoch, zato v bílých minišatech končících deset centimetrů nad koleny, čímž si zajistila více fotografií, než vítězný jockey a taky to, že od druhého dne polovina dívek západní zeměkoule, vlastnící televizi, si ustříhla půlku délky sukně. Tu spodní. Dívka s přezdívkami „Nekrásnější tvář světa“, „Face“, „The symbol of Swinging London“, nebo taky „Krevetka“ pro svoje dlouhé nohy a štíhlé tělo.

edit: hezký článek k tématu Jean a minisukně http://edition.cnn.com/2012/11/01/sport/jean-shrimpton-melbourne-cup-fashion/index.html?eref=edition

Jean-Shrimpton-Picture_the_beautyblog

Vždy fantazírující Helmut Newton zavřel džina, ducha doby, do láhve. Kompozice v noblesní zlaté a královsky purpurové ukazuje vyzývavě a zpříma hledící Jean: je bezpečně zavřená v lahvi, nebo už prošla sklem k vám? Zlatá barva luxusu, prestiže, pokladů, rámuje obrázek aristokraticky vyhlížející ženy v červených šatech, která by mohla vypadat jako krevetka, milovaná mláděží po celém světě. Konečně zase dívka s pořádnými rty.

1971 Chanel No.5  Jean Shrimpton  by Helmut Newton

Prodeje všech produktů Chanelu No.5 úspěšně rostly, dal se koupit v každé malé drogerii v USA, v Evropě opustil specilizované haute couture butiky a vydal se do parfumerií, což umožnila také politika tvorby cen, díky které vznikla celá řada balení s různým objemem. Nejekonomičtější samozřejmě velká balení, ale hitem se staly malé černé kabelkové flakony za poměrně nízkou cenu, které se daly doplňovat z flakonu, nebo dokoupením zase malé náhradní vložky. Chanel chtěla opravdu každá žena, tak jak předvídala Suzy Parker. Chanel No.5 se stal vůní pro masy.

V tom se úspěšný marketing department náhle probudil ze snění o ovládnutí světa, když zjistil, že zlidovění parfémů Chanel vede k devalvaci oděvní části značky. Zákazníci odmítali kupovat nákladné kostýmky a kabelky, začaly dávat přednost značkám, které měly prémiovější tvář. Nejprodávanější, ikonické modely Chanel se vyznačují lehkou identifikací: lemovaný kabátek, kohoutí stopa, prošívaná kabelka s řetízkem, dvoubarevné boty s kulatou špičkou na nízkém podpatku. A masy si všimly. Jakmile zaměřili spotřebitelé pozornost na Chanel, výrobci konfekce napnuli síly stejným směrem a na pultech prodejen kabelek a štendrech obchodních domů se objevily kopie Chanel oděvů a galanterie. A kdopak z dam snobské vyšší třídy by chtěl vypadat stejně jako dělnice nebo pracovnice ve službách? Kdepak, demokracie v módě neexistuje.

Lidé z Chanelu se zamysleli, spočítali a řekli: STOP! To není cesta, kterou chceme jít. Kvůli parfémům nemůžeme zničit naši noblesní značku. Postavíme si j ihezky novou, moderně aristokratickou.

Všechny díly seriálu najdete:
1. Ženy pro CHANEL No.5: The Flapper a Coco (1921-1940) ZDE
2. Ženy pro CHANEL No.5: Marylin a Suzy (50. léta) ZDE
3. Ženy pro CHANEL No.5: masová 60. léta s Ali, Lauren, Cheryl, Jean ZDE
4. Ženy pro CHANEL No.5:  chladná 70. léta a výsostně francouzská Catherine – ZDE
5. Ženy pro CHANEL No.5: 80´s Bondgirl Carole – ZDE
6. Ženy pro CHANEL No.5: 90´ popKarkulka Estella – ZDE
7. Ženy pro CHANEL NO.5: Lady Marmalade Nicole 00´- ZDE
8. Ženy pro CHANEL NO.5: Amélie s šarmem Pařížanky – ZDE
9. Ženy pro CHANEL NO.5: Chlupatý chlap pro Chanel No.4 – ZDE
10. Ženy pro CHANEL NO.5: Překvapení ze země duchů – ZDE

podpis_ROM

Reklamy

4 thoughts on “3. Ženy pro CHANEL No.5: masová 60. léta s Ali, Lauren, Cheryl, Jean

Nebuďte sprostí, lidi.

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s