5. Ženy pro CHANEL No.5: Bondgirl Carole

Catherine Deneuve táhla s Chanelem dlouho. Tak dlouho, že dodnes je spousta spotřebitelek ztotožňuje, přestože Catherine už dlouhá léta dělá pro konkurenci. Pro mne ale byla nejkrásnější Chanelgirl Carole Bouquet. Jestli chtěl mít Bůh ladnosti na světě ženu, která se měla stát ideálním ramínkem pro červenou barvu, poslal nám sem Carole. Spolujízdu otevřeli fotkou Michela Comte v roce 1987.

carole_bouquet_chanel_comte_1987

(Z dnešního pohledu) nenápadná fotka je ztělesněním všeho dobrého, co osmdesátá léta přinesla módnímu světu. Carol má na sobě všechny ikonické kousky od Chanelu: na levé ruce se poprvé objevily hodinky Chanel Premiére. Premére jako první, první drahé hodinky luxusního couturiera, které se staky symbolem „ženy s vlastním kontem“, emancipované ženy z vyšší společnosti, s vlastní kariérou, protějškem „muže z Davosu„. Na levé ruce se do přívěšků na šperku scvrklo to, co měla Catherine na sobě: prošívaná kabelka, jehlové podpatky a flakon Pětky. Sám silný řetez je nejoblíbenějším klasickým doplňkem Gabrielle: používala ho na pásky, ucha kabelek, detaily knoflíků, prýmky kapes, dekorace bot… Bouclé sáčko Chanel tady ztratilo svou zdobnost a oblou ženskost, pryč jsou výrazné prýmky, členění i kapsy, zůstaly jen detaily manžet a výrazné knoflíky; rovné ramenní vycpávky dělají ze sáčka oficírskou uniformu. Má to svůj důvod: Carole je stylizovaná do power dressing, který koresponduje s tím, čím chce být: luxusní, úspěšnou paničkou. Se strohostí kostýmu korespondují i výrazné náušnice a vysoký natupírovaný a nalakovaný účes; atributy ženskosti, které měly odlišit profesionální business ženy od mužů. U Carole u ženskosti není pochyb, ale tak znáte ty obchodní ředitelky…některé tedy, tam je třeba občas umístit i jmenovku s přechýleným příjmením, co, občas se musím kouknout i na jaký zamířily záchod. Strohý a odtažitý výraz obličeje už k tomu tak nějak patří. Existuje i verze této fotky s rozesmátou Carole. Pro kampaň byl zvolen ten, který vidíte nahoře. No, nakonec, řekněte sami – rozřehtaná a rozevlátá dívka není to, jak by chtěly dámy Chanel vypadat, i když ještě nedávno to bylo to pravé ořechové; tento koncept je už zřejmě pro Chanel navždy mrtvý. Bohatství je vážná věc.

carole_bouquet_chanel_

Carole sama JE ztělesněním osmdesátek. Úspěšná, krásná, „glamazon“, emancipovaná krásná Amazonka, která se pouští do bojů s muži. Je dobývána, ale nepodléhá, vítězí. Poprvé v reklamních dějinách Chanelu vznikl zároveň s fotografickým layoutem také spot. Nikdo nemá pochyby, že se dívá na ideál krásy a úspěchu. Toto je Chanel. Mission completed.

Předobrazem Glamazonky jsou Bondovy girl a tomu neodolal Ridley Scott, když ho v roce 1979 požádali, aby natočil americký spot pro Chanel. V reklamě „La Piscine“ vystupuje anonymní blondýnka a děda Daniela Craiga (asi).

Chanel pouštěl v osmdesátých dvě linie reklamy. Pro širokou mezinárodní (americkou) spotřebitelskou základnu používal blond modelky amerického střihu, která se tvářila odpovídajícně přihlouple (1982,  L’invitation au Rêve / Le Jardin).

Pro konzervativní, náročný a prestiž vyžadující evropský trh nasazoval Carole. Herečka byla hvězda evropských filmů, její popularita byla platná jen na starém kontinentě. Na příštích 18 let Carole zcela opanovala filmová okýnka a digitální sloty médií Chanel v Evropě a stejně jako Catherine vystupovala za sebe. Za La Star (Ridley Scott, 1990)

Krásná, že? Carolin přínos pro módu netkví jen ve skoro dvacetileté stáži u Chanelu. Dala nám ještě dvě nepřekonatelné věci, které právě v této reklamě zřetelně rozeznáte: všechny dámy s dlouhou šíjí v širokém klobouku na obrazech pocházejí právě z této inspirace. A všechny dámy s kouřovýma očima dodnes opisují od Carole. Tento vynález její stylistky pro Caroliny poněkud zapadlé oči si sice přivlastňuje spousta moderních značek, ale vy teď už budete vědět.

Jeden z posledních spotů s Carole natočila Bettina Rheims v roce 1993. Je jiný, devadésátá léta vyžadovala od filmu emoce, feelings, pocity, příběhy a v reklamě se to odráželo samozřejmě taky. Spot dnes vypadá legračně a mnohem víc naivní, než ty staré, kde šlo jen o to, jak má herečka hezkou tvář, zadek a ukázat produkt.

Chanel se postupně vracel k image glamour ženy. Carole na fotkách ztrácela amazonkovistost a v posledním roce kariéry u Chanelu byl ve znamení Marylin (ale Marylin ještě pořád neřekla u Chanelu poslední slovo – toto je už druhý oslí můstek, který sem vkládám, pamatujte si to!)

1997, Dominique Issermann

1997, Dominique Issermann

Všimněte si prvků, které se táhnou historií reklamy jako červená nit (a začněte sledovat, kdy se v reklamě Chanel No. 5 vytratí a co to s ní udělá). Zlatá, červená, velká výrazná ústa.

Rok před revolucí u nás nastala revoluce u Chanelu. U nás byla sametová, v Chanelu šlo o převrat: z lenivé dlouhé kočky přesedlali na sportovní myš.

Všechny díly seriálu najdete:
1. Ženy pro CHANEL No.5: The Flapper a Coco (1921-1940) ZDE
2. Ženy pro CHANEL No.5: Marylin a Suzy (50. léta) ZDE
3. Ženy pro CHANEL No.5: masová 60. léta s Ali, Lauren, Cheryl, Jean ZDE
4. Ženy pro CHANEL No.5:  chladná 70. léta a výsostně francouzská Catherine – ZDE
5. Ženy pro CHANEL No.5: 80´s Bondgirl Carole – ZDE
6. Ženy pro CHANEL No.5: 90´ popKarkulka Estella – ZDE
7. Ženy pro CHANEL NO.5: Lady Marmalade Nicole 00´- ZDE
8. Ženy pro CHANEL NO.5: Amélie s šarmem Pařížanky – ZDE
9. Ženy pro CHANEL NO.5: Chlupatý chlap pro Chanel No.4 – ZDE
10. Ženy pro CHANEL NO.5: Překvapení ze země duchů – ZDE

 

podpis_ROM

7 komentářů: „5. Ženy pro CHANEL No.5: Bondgirl Carole

Nebuďte sprostí, lidi.

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.