• THE PERFUME BIBLE: pro začátečníky v parfumerii i angličtině

Můj odpor k učení mne vždycky přivedl k nákupu nějaké populární knihy, kde bylo dané téma vysvětleno zábavnou formou. Celý dějepis páté třídy ZŠ jsem absolvovala s komixem Obrázky z českých dějin (tuším, že dokonce na jedničku). Pamatuju si, že mne vždycky hrozně překvapilo, jak je děj v učebnici a v komixu podobný, neřku-li stejný. Holt, dějiny… Kupte to svým záhalčivým dětem, budou vás mít ještě raději a zlepší si známky.

obrazky_ceske_dejinyKnížek do předmětu „angičtina“ jsem si nakoupila už hromadu, některé jsem i četla, a strašně mne nebaví, když vrah se plíží za svojí obětí noční tmou, nůž se blýská v měsíčním světle a …nerozumím frázi! Kde je slovník? Co nebaví! Mne to přímo krká! Tak jsem se časem přeorientovala na knihy o vůních a životopisy parfumérů, tam taková dramata neprobíhají. První byl asi černý Turin, pak i nějaké odbornější (z nichž třeba The Secret of Scent od Turina je skoro nečitelná), nějaké životopisy (hezké obrázky)…až jsem došla k parfémovému komixu. Skoro komixu: málo textu, hodně krásných obrázků, i citoslovce se najdou, jednoduchá, učebnicová angličtina: The Perfume Bible od dvou autorek Josephine Fairley a Lorny McKay. Obě jsou zkušené beauty publicistky, Lorna je novnářka a Josephine dlouholetá beauty-consultantka v Harrods.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

  • Takže na začátku

Nesmírně ambiciózní název „Parfémová Bible“ u mne vyvolal zvědavost. Kupovala jsem přes net, takže naslepo. Už úvodní povídání o tom, že parfém vaí matky vás navrátí do dětství napovídá, o čem bude první ze dvou částí knihy: obecné povídání. Začátek je hodně začátečnický. Lehce odborně podaný, ale pro začátečníky. Z kapitol o rodinách vůní, koncentracích, vágní historii, jak si vybrat vůni, která je úplně lichá (vemte si čisté oblečení a nakupujte ráno, když v obchodech nejsou lidi), tryskové představení pár notoricky známých ingrediencí (možná namísto věčné vanilky a jasmínu by bylo zajímavé čtení o nových sloučeninách, které staré, přírodní, v parfémech už skoro nepotkatelné, nahrazují) a mapa ingrediencí (pěkná), technologie výroby přírodních látek (všechny znáte lépe ze Suskindova Parfému a Bible zcela opomíjí chemii) a nástřel niche parfumerie (proč výběr pár značek a ne filosofie oboru?) mne zaujaly dvě kapitolky: americká parfumérka Mandy Aftel srovnává syntetické a přírodní látky a dlouhý, a lehce osobní, rozhovor s Thierry Wasserem.

Ten, kdo se už nějakou dobu o voňavky, a nejen niche, zajímá, tam nenajde nic nového, ani si neprohloubí znalost. Kdo čte náš blog, ten už vůbec ne! :) Ale kdo s parfémy začal, toho by mohly články navést k oblastem zájmu – texty jsou poměrně stručné a zjednodušující, takže určitě téma nevyčerpávají, ale vzhledem k tomu, že se dnes dá ke všem tématům najít dost a dost dalších informací, můžou články sloužit pro seznámení s okruhy parfumerie dobře. Tak nějak jako obsáhlejší prezentace. (Máte rádi prezentace? Já celkem jo, když tam promítají hodně obrázků a mluví zábavně, i když o ničem).

 

  • Sto vůní, které musíte zkusit, než zemřete

Druhá část – recenze, je prima. Recenze nejsou jen o vůni samotné, vždycky je tam nějaký bonus, zajímavá informace, drb, trivia. Jak přesně vůně voní se moc nedozvíte, ale texty jsou zábavné, otevřené, často se odvolávají na nějakou událost, zkušenost, krátce představují parfuméra…vyloženě veselé čtení.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Co se mi nelíbí, je nereprezentativní výběr vůní: pár starých Guerlainů a velká většina je pak miš-maš z vůní uvedených po roce 2000: vedle sebe Roja, Charlie, Prada Candy, Jicky, Elie Saab, Eternity, Liz Earle, Roads, několikrát Ford… Stovka není tolik, pokud to chcete namixovat z niche, mainstreamu, starožitností, klasiky, exkluzivek a amerických indies.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAČekala bych buď nějakou časovou osu, nebo třeba z každé kategorie jednu. Pro globální pohled, který by doplňoval první část knihy. Výběr „na přeskáčku“ může fungovat v elektronickém, nekonečném médiu (třeba blog, magazín), kde se dá prolinkovat na další, doplňující informace, kterých se text dotýká. Takhle je to taková mozaika, ve které kamínky moc neladí.

OLYMPUS DIGITAL CAMERADruhá část knihy je už pro zkušeného parfémového maniaka. Ten, kdo si pochutná na první půlce, druhé nebude rozumět. Začátečníci nebudou u mnoha vůní a termínů vědět „o čem se točí“ (nikdy se s tím nesetkali, některé niche vůně nikdy nezkusí, texty obsahují odvolávky na věci a vůně, které v knize nejsou). Druhá část je určená pro jiného čtenáře, než ta první.

  • Grafika: dechberoucí

Ta knížka je tak krásná, že i kdybyste nerozuměli, nebo by vás výběr vůní nezaujal, oko si přikde na svoje. Jak akvarely, tak fotky vůní jsou dokonalé technicky i kompozičně, ale nejsou studené, mají atmosféru, celá knížka je laděná do pastelových, uklidňujících barev a ten velký, čtvercový formát taky dodává dojem, že držíte v ruce něco výjimečného a krásného.

 

Osobně mne potěšilo, že se na ilustracích často opakuje flakonek fialky Borsari. Myslela jsem si na nějakého italského kreslíře, ale autorkou všech maleb je módní ilustrátorka Kerrie Hess – pracuje pro top značky fashion busienssu a podívejte se na její instagram, co dovede.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

V recenzní části má každá recenze vlastní statickou fotku flakonu – flakonek je položený na pozadí a vyfocený an-face. A právě pozadí těch fotek je tak krásně vyvedeno, že mne to vyloženě nutilo hledat souvislost mezi vůní, textem a fotkou (a často tam je). Někdy pozadí ladí s designem flakonu, někdy s názvem, někdy s obsahem, ale vždycky je přené. Úplně mi to pohnulo svědomím a donutilo zamyslet se nad fotkama na našem blogu (to už dělám dlouho, ale nad knížkou jsem si slíbila, že si konečně koupím náhradní za ten rozbitý objektiv k zrcadlovce a letos budou z Milána z výstavy už hezké fotky).

 

  • Coffee table book

Jestli se vyžíváte v krásných obrázcích vůní, zapomeňte na předešlé odstavce a rovnou si to kupte. Protože… Tahle knížka mi mimo jiné umožnila objev „coffee tabele books„. Jsou to knihy, které se nečtou, ale jsou o módních tématech (povinný je životopis Coco Chanel), ale používají se pouze k dekoraci; vystavují se na kávový stolek, asi aby vypadalo, že majitel/ka je intelektuál, co čte, nebo že rozumí těm správným značkám, nebo…nebo nevím, ale vím, že The Perfume Bible klidně do téhle kategorie patří. Takže i v tomto případě si ji pořiďte. Kerrie Hess nabízí na kávový stolek i tisky svých módních obrázků. Já obecně viditelná loga a značky na čemkoliv a jejich výstavky nemám ráda, ale svého zákazníka to má.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

  • Bible to není, ale…

Bible ne, to ani zdaleka. Krásný katalog vůní. Krásná, luxusní knížka a na výbornou hodnotím srozumitelnost angličtiny. Knížka je psaná jazykem časopisových článků, nebo možná přesněji blogů – určitě se jí neobávejte ani s nedokonalou znalostí angličtiny a kupte si ji k „procvičování“. Recenze vás bude bavit číst a samozřejmě jsou plné superlativů, které vám vaši lektoři pořád vtloukají do hlav („Neříkejte na všechno hezké, že je to NICE, protože nice je všechno, co jen není ošklivé!“). Jestli už včemu, co tady na blogu píšeme, rozumíte, a obrázky vás tolik neberou, ušetřte a vražte peníze do něčeho tekoucího.

Knížka se dá koupit v bookshopech a v muzeích v UK, anebo si ji můžete objednat na Amazonu za necelých 30€ (to je jak třicítka Tauera).

Doufám, že jste nedošli k závěru, že jsem došla k závěru, že už umím zrecenzovat všechno (a to ani netušíte, že už asi rok mám v administraci napsanou recenzi Škody Fabia, kterou mne donutil zaměstnavatel jet na služební cestu!), a můj náhled vám k něčemu bude.

podpis_ROM

 

 

 

Reklamy

11 thoughts on “• THE PERFUME BIBLE: pro začátečníky v parfumerii i angličtině

  1. Jinak jsem netušila, že vlastníš i Turina. To bych si hned půjčila. Teď už ji mám zajištěnou odjinud. Od pondělka ji snad budu přechodně vlastnit. Taky dobrý na procvičení angličtiny, ty jeho vtipné až jízlivé texty a neobvyklá slovní spojení.

    Liked by 1 osoba

Nebuďte sprostí, lidi.

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s