• MASQUE MILANO: L’Attesa (vysoká kosatcová)

Na letošní výstavě Esxence v Miláně jsem zažila dva parfémové vrcholy. První čekal hned u vchodu. Nenápadný stoleček s ještě méně nápadnými vzorníky jsme zprvu zcela ignorovali. Až při odchodu nám došlo, na co to koukáme: na poklady z versailleské Osmotheque! Ve zkratce (protože jinak je to fenomén na několik článků) je Osmotheque něco jako pokladnice parfémů. Bibliotéka voňavek. Pod záštitou předních parfumérů se ve Versailles shromažďují a zachraňují parfémové legendy. Pokud již není takový poklad k sehnání, vytvoří se znovu, podle původní, nereformulované receptury. Několik vzorků s téhle pokladnice přivezli i na výstavu.

IMG_1174

Romana i Derad vám asi potvrdí, že přičichnout si k Mitsouko z roku 1919, Farnesianě z roku 1947 nebo Nuit de Noel z roku 1922 je neskutečný zážitek. Naprosto nesrovnatelný s jejich dnešními verzemi.Vzorníky byly tři, my byli tři… chvíli jsme měli cukání popadnout každý jeden a prchnout.

Druhým mým parfémovým vrcholem bylo setkání s italskou noblesou v osobě Riccarda Tedeschi.

IMG_1254

Podezřívám Romanu z toho, že se systematicky snaží mi Masque ukrást. Vyhlédla a připravila jsem si tuhle značku už před loňskou Esxencí, ale než jsem se k nim pak propracovala, Romana už se vítězně vracela z jejich stánku. Ve Florencii se pořadatelé rozhodli v duchu EU a našich bank, že budou strážit dobré mravy. A mezi expozice, na které padla jejich cenzura, byla i ta od Masque Milano na téma Wildova románu Obraz Doriana Graye. Na protest proti cenzuře Riccardo Tedeschi a Alessandro Brun, majitelé značky opustili svůj zaplacený stánek na výstavě a udělali alternativní akci v jednom z florentských hotelů.

Zakázaná expozice. (zdroj obrázku Fragrantica)

Letos jsem se k nim konečně dostala, ale Romana o tom aspoň musela napsat jako první. Nevadí i tak to byl jedinečný zážitek. Zážitek z osobního kontaktu s tvůrci, s jejich elegancí, noblesou, která z obou vyzařuje. Zážitek z pozornosti v každém ohledu, když mi do jedné ruky vtiskli šampaňské a do druhé papírky s vůněmi a usadili do křesla. Zážitek, když mě bolelo za krkem od koukání z křesla nahoru, na vysokého Riccarda a tak se poskládal na truhlu k mým nohám.

Ale hlavně mě dostalo jejich zanícení pro to, co dělají, jejich víra a vášeň pro parfumerii jako umění, které ostatně vyjádřili ve svém manifestu. Vypráví příběh vzniku vůně a vás to strhne. Oni věří tomu co dělají a vy to věříte jim. A tak se zaposloucháte do příběhu o hledání té správné kompozice o hledání správných doplňujících složek. O snaze nacházet nové cesty.

Alessandro+e+Riccardo+con+Luca+Maffei

Zleva: Riccardo Tedeschi, Luca Maffei, Alessandro Brun. Zdroj: oficiální press materiály

Své představy o nové vůni vložili pánové Riccardo s Alessandrem do rukou mladého a velmi talentovaného parfuméra Lucy Maffei a společně zhmotnili další scénu ze své pomyslné opery. Scéna s názvem L’Attesa (čekání, očekávání) vyjadřuje očekávání lásky, přípravu a čekání na příchod milované osoby a předchází scéně Tango, tedy stejnojmenné starší vůni. Vzácné okamžiky očekávání se rozhodl Luca Maffei ztvárnit neméně vzácnou surovinou – kosatcem.

A do příběhu mě zatáhli nejen slovy. Dostala jsem totiž jedinečnou možnost očichat si i složky, které byly použity ve vůni. A tak doma přechovávám papírky s vůní absolutu z florentského kosatce, s vůní kosatcového kořene (orris) a složkou, kterou použili pro ztvárnění vůně šampańského.  Musím říct, že je obrovský rozdíl mezi vůní čisté suroviny a složky ve výsledné kompozici. klobouk dolů, před parfuméry, kteří si při takových rozdílech umí výslednou vůni představit.

Zdroj: oficiální press materiály

L’Attesa: vývoj i nehybnost očekávání

Kosatec je velmi drahá surovina a má tu vzácnou vlastnost, že se dá použít ve všech úrovních stavby parfému: hlavy, srdce i základu. A toho využil Luca Maffei k tomu, aby vytvořil opravdový kosatcový soliflor. Sestavil vůni z několika různých druhů kosatce a několika různých forem kosatcového extraktu.

Postavil je na sebe jako doslovnou pyramidu, dolů těžké kvádry zemitého kořene, doprostřed hebké kosatcové máslo a nahoru nadýchaný pudrový květ. Díky této robustní a zároveň svým způsobem křehké kompozici se Lucovi podařilo splnit zadání. Vytvořit vývoj a zároveň nehybnost těch chvílí očekávání. Je v ní vývoj, ale od kosatce ke kosatci, takže zdánlivá nehybnost. Nehybnost, pod jejímž povrchem to vře.

IMG_1392

L’Attesa není kosatec pro sraby ani pro kosatcové začátečníky. Tohle už je vysoká kosatcová. Aby jste jí úspěšně prošli, musíte složit několik zkoušek. Kosatcových přirozeně.

Zkouška první: kosatec pudrový

Tuhle zkoušku zvládne každý jen trochu kosatco-znalý student. L’Attesa si vás opatrně začne oťukávat něžňounkým (sorry, ale fakt to jinak nešlo), pudrovým kosatcem se znatelným nádechem mrkve, nebo spíš baby-mrkvičky. Včetně té lehké sladkosti, kterou má kosatec s mrkví společnou.

Tohle my, kosatcofilové, známe, v tom si libujeme, tohle nás nepřekvapí. Ukolébáni tou důvěrně známou polohou usneme na obláčku pudru a nic nás nepřipraví na smršť, která následuje vzápětí.

Zkouška druhá: kosatec perlící

Tohle je moment lámání chleba. Doslova. Vůně kvásku vás zaštípe v nose a probudí, dostane do střehu. Ke slovu se dostala nová ingredience, CO2 extrakt z piva. Extrakce pomocí CO2 je způsob jak dostanete ze suroviny ten nejčistější extrakt, bez zbytků rozpouštědla zkreslujících vůni. V L’Attesa tato složka imituje šampaňské. A zdařile. Dokonale vám navodí ten pocit, kdy skleničku přiblížíte k ústům a ještě než se napijete zapraskají vám bublinky v nose a ucítíte vůni kvašení. Se skleničkou šampaňského (alias piva) v ruce čekáte na další zkoušku.

IMG_1372

Zkouška třetí: kosatec máslový

Nastává krátké květinové intermezzo, kdy se máslový kosatec potká s ylangem a kompozice na chvíli zesládne. Tahle zkouška je rychlá, květinové srdce se na kůži příliš nezdrží.

Zkouška čtvrtá: kosatcový kov, prach a hlína

Tady už opravdu začíná jít do tuhého. Na scénu přichází kosatcový kořen ve své extrémní poloze. Nekompromisní vůně hlíny a prachu s kovovými akcenty. Zemitá až dusivá vůně s dřevitým akcentem evokuje zvyšování napětí. Chvíli, kdy očekávání vrcholí.

V hlíně se mi fakt nechtělo ten vzorek válet, tak jen polena

 Státnice: kosatec kožený

Postupným prohříváním vůně zevnitř srdce se chlad kovu a prašnost země přetavují v poddajnou, pižmem změkčenou kůži. Čekání skončilo. On/ona přichází…

 

Pro ty co rádi stručnost: jak to teda voní?

V počátcích perlivě nakyslá, pak zemitě suchá vůně kosatcového kořene se zajímavým chlebovým akcentem. Pomálu květin a minimální sladkost. Nekompromisní. Balancuje na hraně unisexu, v pohodě je možné L’Attesu doporučit horším polovičkám. A výdrž i síla je úctyhodná.

Zdroj: Masque Milano

Aby nebyla. V novém flakonu o objemu 35ml, s novým logem, v koncentraci edp, se budou nová L’Attesa a staronová Romanza prodávat za 138 EUR. Což je skoro 4 eura za mililitr. Daleko za Romaninou psychologickou hranicí (euro za 1 ml) a daleko i za mou.

Ušetřeny přecenění a převlečení nezůstanou ani staré vůně. Máte-li tedy zálusk na některou z vůní Masque Milano, měli byste si s nákupem pospíšit. Během tohoto roku přejde celá značka do nových flakonů a v přepočtu na ml významně podraží (108 – 125 EUR za 35ml).

A protože Masque je teď moje srdeční záležitost, brzy se můžete těšit na další díl: recenzi staronové vůně Romanza. Proč staronové? To se tam dočtete taky.

mirka_podpis

Reklamy

One thought on “• MASQUE MILANO: L’Attesa (vysoká kosatcová)

Nebuďte sprostí, lidi.

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s