• MONA DI ORIO: Bohea Bohème (are you ready to restart?)

ČAJ v parfémech je velké téma. Zelených čajovek existuje asi tak deset tisíc, o něco míň je těch z černých lístků. Kdo chce být něco extra, zvolí (aspoň jako heslo do složení) různé lapsangy, rooibosy…ale stejně se všichni sejdou na stejném bodě: aromatizovaný čaj. Ostatně, nač něco nového hledat, když třistapadesát let většina lidí západního světa za nejpříjemnější společenskou událost považuje pití čajových lístků s bergamotem a pořád si to náramně užívají? Debut mladého parfuméra pro špičkovou značku bych tedy očekávala v nějaké dramatičtější kategorii: nějaká tetovaná lidská kůže, kosmické materiály nebo šílené ovocné kadidlo, to jsou taková ta populární témata. Jaký čaj Fredrik Dalman uvařil pro dům Mona di Orio?

[Boheja Boéme] nemá nic společného s Čechami, ale s bohémským pojetím čaje: Bohea je starý anglický souhrnný název pro černé a oolong čaje. Že se to takhle vyslovuje říkala blond holandská P. R. manažerka i Jeroen Oude Sogtoen, umělecký šéf, který značku řídí sám po Monině smrti. Jinak  anglicky je to [Boí], což mnohem lépe odpovídá čínskemu 武夷茶, Wuyi, názvu hor, kde Bohea roste. No to je jedno, pro nás je to už navždy Bohemka.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fantozziovi a Jeroen Oude Sogtoen s českou bohémou, Mirka má v ruce Bohemku

Důvodem, proč je Bohea čaj tak vzácný je, že roste vysoko v drsných, nedostupných horách, na jílovité půdě. Pak se nechává fermentovat až do černé barvy na suchém, rozpáleném woku. To všechno mu dává drsnou, minerální, suchou vůni. A to bychom měli najít v novém flakonu linie Monogram.

Myrrh Casamorati a Bohemka jsou první dvě vůně nové linie.

Myrrh Casamorati a Bohemka jsou první dvě vůně nové linie.

Kolekce Monogram má velký význam: je pokračováním Moniny první kolekce Signature a pozůstalý kolega se v ní vyrovnává s tím, že ho Mona opustila. Značka zatím jela dál ve starých kolejích. První vůně, která tehdy vyšla, byla Rose Etoile de Hollande. Mona ji ještě stačila dokončit, ale zda ji po její smrti vydat či nevydat, bylo první samostatné Jeroenovo rozhodnutí.

Mona di Orio perfumes

Časem se zbavil charakteristických flakonů inspirovaných lahví šampaňského. S novými, luxusními lahvičkami přišly vůně také o težké dřevěné rakvičky a design vyhlíží moderně a luxusně. Ale pořád chybělo to zásadní rozhodnutí. Vývoj, nebo spíš dopracování, vůní Jeroen svěřoval zatím vždycky externistům. Teprve v loňském roce dozrálo rozhodnutí o tom, že dům MDO si zaslouží vlastního parfuméra. Někoho, kdo by dokázal navázat na tradici, zachovat originalitu a jednoznačnost legendárních Moniných kreací. A taky SFUMATO, mlhavost a zakouřenou neurčitost vůní, kterou se Mona inspirovala u renesančních malířů. Očekávání, kdo z hvězd nastoupí na tohle horké křeslo, bylo završeno velkým třeskem a určitě mnohým vlčákům z oboru vypadla protéza z pantů: mladý a nezkušený švédský sommeliér, kterého nikdo nezná a momentálně pracuje v Art & Parfum jako junior parfumér.

Fredrik Dalman dostal jízdenku do posledního kola výběrového řízení parfuméra domu Mona di Orio a ta má v záhlaví napsáno něco o čínském tmavémčaji.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Osvědčí se? Za mne: ANO. Zdejší specialistkou na MDO je Mirka a ta se vám určitě ozve s velkou recenzí, až ji pořádně vyzkouší – tohle si žádá několikadenní nošení. Já nabízím názor po odpolední zkoušce na ruce.

Čaj moc nepiju, nerozlišuju jednotlivé druhy, ale charakteristický oolong znám. Ten ve vůni není. A i ten, který tam je, klasický silný Earl Grey s bergamotem a kardamomem, se nijak neprosazuje. Dominantní je úplně jiná složka: suché, hořící jehličí. Úchvatná, až dusivá, vůně, jako když v březnu rozlámete vánoční borovičku (jojo, u nás v březnu) a nahážete její větvičky do krbu. Jehličí a dřevo je tak suché, že jsem hned hlásila „cypriol!“ – jestli tam je nevím, ale vůně vysušené buničiny je zřetelná – možná za to může suchý kosatcový pudr a mletý černý pepř.

Začátek vůně byl ještě poměrně zelený, ostře pichlavý po čerstvé pryskyřici z jehličí smrku. Postupně zezlátne do jantarové barvy suchého dřeva, ale možná díky čaji nepůsobí ani dojmem dřevité ani balsamické vůně. Není lehký, průsvitný; ale má odvázané nohy od země, je zahulený, je SFUMATO. Samozřejmě: vůně na celé odpoledne a večer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hrozně mne to baví. Jak mi dosud Mona byla poněkud vzdálená, Bohemka nás sblížila. Pro mne je Jeroen jeden z tvůrců „niche new generation“ – skupiny opravdu tvůrčích lidí v součsné niche parfumerii, kteří berou do ruky klasické suroviny  dávají do nich úplně nové nápady. Nechci už ztrácet čas s marketingovými projekty, které omíláním nápadů sledují jen vytřískat prachy. Doufám, že Fredrik pojede dál velkým stylem; doufám, že u Jeroena dostane smlouvu na dobu neurčitou a zase to spolu nakopnou; a věřím, že tenhle experient se Jeroenovi vyplatil. Good luck, guys!

podpis_ROM

 

 

Reklamy

Nebuďte sprostí, lidi.

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s