• THE SPIRIT OF DUBAI: Arabský luxus míří do světa

 

Věděli jste, že v Londýně se už třetím rokem pořádá mezinárodní soutěž o nejlepší luxusní balení? Já taky ne. Značka, které se dnes budeme věnovat si odtamtud loni odnesla hned dvě ceny.

 

 

Když jsem v Miláně u jejich stánku obdržel neskutečnou, papírově metalickou tašku (ta vyhrála v kategorii Luxury shopping bag) s obří promo knihou vázanou v plyši a setem vzorků, individuálně balených do látkových pouzder s potiskem zlaté, stříbrné, nebo bílé barvy – podle odstínu podkladu – ani se nedivím. The Spirit of Dubai (dále už jen Dubai) je novou luxusní značkou patřící zavedené firmě Nabeel ze Spojených Arabských Emirátů. Značka Nabeel byla založena v Jemenu už v šedesátých letech, ale dnes už je usídlená v UAE. Se svou luxusní odnoží mají v Nabeelu velké plány. Stručně řečeno se chtějí do několika let vyrovnat zavedeným ikonám luxusu, ovládnout světový parfémový trh a mít vlastní samostatný butik v každé významné světové metropoli, samozřejmě kromě stovek ostatních prodejních míst a parfumerií. V té době taky plánují uvést na trh luxusní módu, módní doplňky a výrobky z kůže pod stejnou značkou. Jak už bylo zmíněno, balení a vůbec formě se nedá vytknout ani ň, pojďme se tedy podívat, jestli je na tom obsah taky tak skvěle.

 

WP_20160618_10_29_00_ProBílý Bahar – ani jsem s testováním pořádně nezačal a už jsem se divil. Po navonění Baharem, v takovém tom chaosu, než si složky mezi sebou dohodnou zasedací pořádek, jsem jasně ucítil ozonický tón. Cože? Dubai tedy chce taky spojovat východní a západní parfémovou tradici? Není tomu tak, ozónové zabarvení zakrátko zmizí a po zbytek doby už se ve vůni nenechá poznat – zato se v té jemné orientální směsi objeví takový plyšový pocit. Myslím, že to je přesně ten důvod, proč je ta mořská molekula do parfému přidána a jsem nadšený, jelikož takové „hmatové“ zužitkování pro mne jinak nijak zvlášť atraktivní složky jsem zatím nezaznamenal. Bahar znamená „vlny oceánu“ a je vůní složenou z doteků oudu, květin a kapek ovocných šťáv. V pozadí těch delikátních složek lze ucítít nepatrnou stopu animálního pižma, zřejmě je do vůně titěrné množství přidáno nikoliv pro kontrast, ale aby ty prchavé závany svázalo do něžného buketu. Navzdory zvířecí prdelce a příznačně arabskému stylu je Bahar netypicky krotká vůně s umírněnou projekcí do prostoru. Vidím ji báječně vonět na nějakém dívčím mládí (a to se s ní může bez obav polít) nebo i na zralé ženě, která si chce svěžest svého mládí připomenout. Tady bych ale byl s aplikací střídmý – ne snad proto, že by hrozilo vytvoření dusivého oblaku, to ani náhodou. Jenže důraznější vyzařování mladistvé voňavky by mohlo na dámě – vampovi zapůsobit opačně, kontrastně a tudíž směšně, zatímco decentní navonění dodá atmosféru, pocit. A chlapovi bude slušet stoprocentně – nemusíme přece furt být macho, ne?

 

WP_20160618_10_30_42_Pro

Zlatý Rimal („Duny“) žádný úvodní zmatek nepředvedl a hned po mně vyjel. No vážně, moc nepřeháním, rozlil se na kůži jak horký med a se sebejistotou svůdníka, znalého svých kvalit, se předvedl. Rimal je sladký parfém a je tak hebký a oblý, že nemůže být řeč ani o náznaku lepivosti. Tak se dělá vůně na sladko! Neznám žádný západní ekvivalent, takhle zcela prostý přeslazenosti, a to ani mezi tradičními hity a bestsellery. I tím nejlepším z nich se dá předávkovat, nebo má v lepším případě více nebo méně omezenou dobu, po kterou vás bude těšit – než začne obtěžovat. Rimal jsem na sobě měl od sedmi ráno a během dne jsem navonění několikrát důkladně přiživil, abych si znovu šňupnul toho narkotického potěšení a mohl ho pořádně studovat. Není to úderník s projekcí Montalek, na arabskou vůni se drží spíše v bezprostředním okolí, takže namísto významných pohledů „Co to zase máš na sobě?“ jsem posbíral několik komplimentů. Jeden dokonce od kolegy, který všechny mé arabské vůně doposud označoval za smrady. A večer jsem pořád ještě neměl dost a před spaním se opět pořádně polil.
Rimal je mistrně vyvážená kompozice doteků koření, dřev a nejjemnějšího kadidla. Všechno spojuje ambra rozpuštěná v aromatických pryskyřicích. Ve složení polovina z těch věcí není uvedena, takže to, jako obvykle, chápejte jako dojem, který ve mně vůně vzbuzuje, nikoliv přepis složení (to platí pro všechny parfémy Dubai, a vůbec univerzálně).
Výrazem se dá Rimal připodobnit třeba k Ambre Narguilé, kterou ale překonává v komplexnosti. Taky se nějakým zvláštním způsobem vyhnul tomu proslulému štrůdlíku, vanilku i skořici v něm sice najdu, jenže sestaveny jsou tak, že namísto gurmánských asociací vzbuzují spíše dojem luxusu. Nejspíš je toho dosaženo lehkým upřednostněním dřevitých tónů před těmi kořeněnými. Rimal je jedna velká, opojná harmonie. Co se týče nositelnosti – je jedno, jestli jste žena nebo muž, Rimal budete tak jako tak fetovat.

 

WP_20160618_10_34_54_ProPochopitelně jsem byl moc zvědav na Oud – vůně vyvedená v hnědé barvě mě ale zaskočila. Byl to kvalitní pravý oud (podle výrobce indický), jenže žádná exkluzivní stařená sorta, jak jsem očekával. Prostě klasický dobrý extrakt z orlářky se smrádkem na začátku, co se rozvine do pěkného dřeva s typickým aromatem. Jenže takový je k mání u každé z renomovaných arabských značek v pěti variantách. Vyjasnilo se to poté, co se na mě vůně pořádně rozležela. Dubai sice nenabídnul superdrahou surovinu extrémní kvality, ale na druhou stranu se ani nespokojili s tím standardem, který jsem popsal. Kouzlo vyšlo najevo hned poté, co se oud zbavil obhroublosti. Teprve potom se odněkud vynoří čisťounké pižmo s nějakou bílou květenou a z dobrého oudu udělají nádherný. Výsledek připomíná oud vypraný v pračce, naškrobený a umístěný do bělostné plachetky s krajkovaným okrajem. Stále je to oud, exotický hluboký tón tam rezonuje, ale je propracovaný tak luxusně, jak to jen jde – podobně jako flakon, v němž je prodáván. Rozvinuté aroma aquilárie předvede všechny svoje trumfy, tabák, med, jantar, koňak a chlap si přijde na své. Ženy si ho ovšem budou půjčovat a vonět se s ním taky, díky bílé čistotě, obalující všechny případné hrany.

 

WP_20160618_10_39_12_ProKarmínový Majalis je zřejmě nejoriginálnější vůní ze sbírky a není lehké ji popsat. Zkuste si představit pomyslnou schránku z aromat nejrůznějších usušených pryskyřic – ještě nezapálených, takže kouř je přítomen jen jako příslib. V té schránce je ukrytá náruč růží, vydávajících vůni s ovocným nádechem, spolu s koflíkem horké arabské kávy. Ta, jak jsem se měl možnost přesvědčit loni ve Florencii, chutná a voní docela jinak, než jsme zvyklí, tudíž čekejte jiné kafe, než znáte. To napůl povědomé a přitom podivuhodně cizokrajné aroma dodává parfému ještě další rozměr a celek připomíná nějaké obzvlášť exotické, nádherné potpourri. Výborně mu sedí jeho jméno, „majlis“ je něco jako kavárna křížená se společenským salónem. Je to místo společných setkání a v mých představách, inspirovaných Majalisem, se v jeho ovzduší kromě aroma arabské kávy a drahých, ručně tkaných koberců taky mísí vůně květin, jimiž je vyzdoben.
Kromě neotřelé osobitosti se může Malajis pochlubit taky nejvýraznější vonnou stopou. Spolu se vzorky a tiskovými materiály mně u stánku Spirit of Dubai přihodila ochotná dubajanka do tašky i malý keramický difuzér, nasáklý vůní podle mé volby – vybral jsem si Majalis. Doma jsem ho umístil do skříně s oblečením a kdykoliv od té doby přejdu kolem, cítím i přes zavřené dveře jemný závan jeho vůně. Když skříň otevřu, provoní místnost. Stejně silný efekt pochopitelně nemůžete od parfému očekávat (na difuzér museli použít mnohem koncentrovanější šťávu, než je EdP ve flakonech) – po navonění parfémem by se ovládnutí prostoru dalo přirovnat k Montalce, ovšem výdrž je vyprojektována do mnohem rozumnějších proporcí. Pokud navonění během dne nepřiživíte, odpoledne už budete s nosem u ruky pátrat, kam jste si to vlastně stříkli. Vzhledem ke zmíněným kvalitám projekce, je to, myslím, chytré řešení. Nenapodobitelná exotika Majalisu přitahuje zájem, tak pozor na to, ať to nepřeženete, mohlo by to působit to jako vzít si na sebe dva luxusní obleky v domnění, že budu dvakrát elegantnější.

 

WP_20160618_10_38_32_Pro

Hned po Majalisu mi připadala černá Fakhama trochu fádní, ale záhy jsem byl donucen svůj názor přehodnotit a nakonec jsem pochopil, jak šíleně jsem se mýlil. Ano, zpočátku se mi předvedla v podstatě klasická arabská vůně – delikátní kadidlo ve sladkém nálevu. Bylo tak jemné, že po kouři nebylo památky. Pak jsem našel překrásný hořký podtón, sladkost se vyjevila být vanilkou, za moment zavoněla nějaká pralinka… Jsou snad ve Fakhamě vedle sebe všechny základní typy voňavkářských ingrediencí? Když se podívám na složení, tak se zdá, že ano. Parfém je přecpán surovinami od sady kadidlových pryskyřic, variace sladkostí v podobě kardamomu, kandovaného ovoce nebo karamelizovaného cukru, přes různé animální noty, dřeva, mechy, aromatické byliny, šafrán, až po kůži. A překvapivě tomu seznamu vévodí růže; mnoho druhů růží prostupuje hlavou, srdcem i základem vůně, jenže jsou tak překryty všemi těmi ostatními složkami, že je nosem nedovedu rozeznat. Ale to vůbec nevadí, svůj úkol určitě plní. Fakhama je splněné přání parfemaniaka, který už má všechno a neví coby. Navoníte se s ní, rázem vydáváte auru prachatého šejka a k tomu vám vůně úslužně předkládá v náhodném pořadí všechny ty dobroty po krátkých záblescích. Každá se vynoří z toho opulentního lektvaru jako jednotlivá soutěžící z hloučku missek, zakroutí prdelkou a zařadí se zpět, aby se mohla vzápětí mohla blýsknout další. Defilé přepychu. Je to úžasně uspokojující a zároveň další level luxusu, doposud manifestovaného spojením špičkových surovin s uměním a talentem tvůrce. Fakhama znamená v arabštině „luxus“ a v tomto případě je to splněno do puntíku. Bravo.

 

WP_20160618_10_34_10_Pro

Zelený Meydan je hlavně kožený. Pojmenování sice označuje sportovní arénu, ale nespleťte se: v arabském prostředí to namísto propocené fotbalové šatny znamená spíš hráče póla v drahém oblečení na drahých koních. Kůže (provedením připomíná tu v Ellenově báječné Cuir d’Ange) je tu spojena s pačuli a cedrem do rozkošné ménage à trois a domácnost zdobí květináče se šafránem a levandulí. Přestože ve složení není uvedena žádná animální složka, cítím ji tam. Buďto jsem ovlivněn podkovou na flakonu a vidím (cítím) koně tam, kde nejsou, nebo je evokuje kombo cedrové hořkosti se zemitostí pačuli. Tak, nebo onak, Meydan je zkrátka kožák, ve kterém je sice kůže představena ve své přepychové podobě, ale přitom není parfém ochuzen ani o zdravou špetku hrubosti. S ní už se výraz koženého tónu posune od Elleny k Fordově Tuscan Leather, ale opravdu jen připodobňuju, Meydan rozhodně nic nekopíruje.
Tahle vůně má nádherný dozvuk – to, co zůstane druhý den na oblečení, je okouzlující. Chcete nějakého mužského ohromit efektním darem? Už nehledejte.

 

WP_20160618_10_32_00_Pro

Abraj zdobí stříbrná barva, má evokovat věže z oceli a skla, Dubajskou skyline. Nečekaně v něm není k nalezení žádný metalický tón, ne že by mi chyběl. Namísto toho se po bujném aromatickém zahájení vydal cestou klidné, vyrovnané vůně. Abraj je nejevropštější z Dubajské sedmy. Ačkoliv značka všechny své vůně prezentuje coby unisex, tenhle ne zcela vyhraněný parfém bych nejspíš popsal jako kořeněné fougère, a tudíž jej připsal pánům. Pro mě je Abraj ze všech nejméně zajímavý, zatímco většině konzumentů parfémů by se díky své nekonfliktnosti pravděpodobně pozdával nejvíc. V každém případě jde o kvalitní vyladěnou vůni, které nechybí ani povinný nádech přepychu.

Vůně Dubai mě nezklamaly. Dodaly, co slibovaly svým okázalým balením a ukázaly, že si to nádherné balení zaslouží. Přestože mimo bezpečné vody vyzkoušených formátů se vydali jen v jednom případě (a u projektu zaměřeného především na luxus by ani nic jiného nedávalo smysl), provedení všech je bez chyby. Zbývá už jen počkat si, za kolik se tyhle skvosty budou v Evropě prodávat. Jinak za mě za jedna.

dubai-icon-144x144

 

Reklamy

2 thoughts on “• THE SPIRIT OF DUBAI: Arabský luxus míří do světa

  1. Dobrý den, Radovane – s tímto luxusem jsem měla možnost „letmého“ :-) setkání ani ne před měsícem přímo v parfémovém království Nabeel v Sharjah – a souhlasím, že je to tedy něco….. jen ty ceny, které nám byly také odkryty se šplhají do opravdu závratných výšin (u některých EdP ve 100 ml hodně nad deset tisíc, ty se budou prý vyrábět i v 50 ml…aby si je mohlo pořídit více zájemců… :-)) a nejvíce mě okouzlilo balení všech těchto druhů parfémů pohromadě v koženém (či dřevem vykládaném) kufříku… který se bude vyrábět na zakázku… :-) Krásné a voňavé dny přeji. Lenka

    To se mi líbí

Nebuďte sprostí, lidi.

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s