• NICHE PRO ZAČÁTEČNÍKY #3: jdeme do finále!

Poslední díl průvodce niche parfémy pro začátečníky. Teorii už znáte, v tomto seriálku najdete deset značek, které vám doporučuju poznat jako základ oblasti. Dnes jsou tady ty staré, klasické a oproti tomu supermoderní syntetika; minule jsme měli exkluzívní řady módních značek a v prvním díle pionýry niche. Celý seriál najdete pod tagem: NICHE PRO ZAČÁTEČNÍKY.

  • 7. LES PARFUMS DE ROSINE Značka ze zlaté doby art nouveau, Evropanům pára rozvázala nohy, pařížská smetánka začala cestovat Orient Expresem na daleké cesty do metropolí Evropy či na jihoevropské riviéry, Vídeň a Istanbul se staly vyhlášenými místy velkolepých společenských událostí, ve Vídni se tančilo, Istiklal cadesi byla nejvýstavnějším bulvárem mimo Paříž a v hotelu Pera užuž chystali scény pro Agathu Christie. Cestující vyžadovali dokonalá zavazadla se svými monogramy od Roberta Goyarda a Louise Vuittona, skvělé denní šaty od Paula Poireta, odpolední elegantní kostýmky Madeleine Vionnnet a opulentní večerní róby Jeanne Lanvin. A samozřejmě chtěli neodolatelně vonět.

Návrhář Paul Poiret založil pro svou dceru značku, interpretující růži v mnoha podobách. Růže je jeden ze základních parfumérních materiálů. Protože jde o značku starou, jejich kreace krásně zrcadlí módu: na začátku byla růže vonící po rtěnce, pak se přidaly růže chypre, svěženky, orientální a v poslední době brutální orient, těžké noční růže. I když růži moc neholdujete, nevadí, já taky ne, projít byste si to měli, ať získáte přehled o tom, co jde s růží udělat. Rosine považuje růži za výsostně ženskou ingredienci, mužům dopřála jen tři flakony, které mají úplně jiné pojetí, než Arabové; nejde o těžké orientálky, ale výběr vzdušných složek okolo růže. A stojí za zkoušku.

Zkuste zejména:

  • La Rose de Rosine – naprostý základ, tady poznáte „rtěnkový akord“: růže, fialka, kosatec. Takhle voněly rtěnky a pudry v toaletkách našich babiček.
  • Rosissiomo – jak udělat růžovou kolínská pro muže
  • Rose d´Homme – nenápadná růže – Radovanova recenze zde; Radovan pěkně popisuje, jakým způsobem parfumér pracoval se složkami okolo růže, tak aby potlačil její ženskost
  • Rose Praline: zajímavá vůně, která se sice tváří jako „gurmánka“, „gurmánská vůně“, ale není  – na rozdíl od ostatních moderních gurmánek jde pořád o růži s gurmánským tónem (srovnejte třeba s Angel Rose, Angel Cacao)
  • Un Zephir de Rose: pěkně udělaná bylinková vůně, výrazná, růže je tady ve vedlejší roli; moje favoritka u této značky
  • Une Rose Au Bord de La Mer: tuto zkuste jen ze studijních důvodů, pochybuju, že by se někomu líbila. Poplatná módě mořských vůní v době, kdy vznikla, je přeplněná látkou Calone (tady ji lehce identifikujete a načucháte) – a to se prostě s růží nemá rádo.

Kde: značka je celkem rozšířená, narazíte na ni skoro v každé niche parfumerii – podívejte se do našeho průvodce. V ČR ji najdete v Madeleine, něco v Notino.cz (dříve Parfums.cz)

Parfums de Rosine

  • 8. ESCENTRIC MOLECULES / BIEHL PARFUMKUNSTWERKE Syntetická parfumerie. Ne, že by v normálních vůních tyhle látky nebyly, ale zatím vždycky reprezentovaly skutečné ingredience. Moderní syntetické vůně, je to skoro takové hnutí, se už ani nesnaží něco připomínat, jsou to čisté chemikálie, které prostě lidem voní.

Bohužel, omezení je v tom, že jsou neměnné a tedy poněkud nudné. Neexistuje něco jako „dobrá úroda jasmínu“ – calone, ambroxan, ISO E super, cashmeran…jsou pořád stejné a parfuméři se začínají opakovat. Suchý papír, mokrý chodník, mořská voda, kašmírový svetr, uhlí, kámen, ozón, krev vegetariána, vitamín C… Přesto (některé z nich) nejsou špatné a třeba ISO E super dokáže prý rozjásat i lidi, kteří trpí nějakým čichovým deficitem – je to molekula, která působí přímo na mozek, ne na nos. Jak je poznáte? Teoreticky podle parfuméra – otec zakladatel je Geza Schoen, jeho dvorní mág je Mark Buxton, sekunduje šikovný samouk Zarko…A taky podle značky: Comme des Garcons je jednička a pro mne navždy bude (příběh značky a syntetické parfumerie zde). Třeba se v nich najdete, já mezi nimi mám své oblíbence (především od Buxtona). A prakticky stačí pročuchat se výše uvedenýma značkama a v budoucnu tyhle látky už bezpečně identifikujete i v konvenčních vůních. Zkuste cokoliv nebo všechno, zejména:

  • Molecule 01/ Escentric Molekules: naprostý základ, téměř čistá Iso E super, základní látka současné parfumerie (komplet mainstreamu), objevená při vypěňování těsnění oken. Látka prý působí přímo na mozkové buňky, ne na čichová čiva, takže ji cítí každý, i lidi s mechanickou ztrátou čichu způsobenou např. antibiotiky nebo horečkou. Obecně se říká, že ji polovina lidí cítí a druhá necítí, já to považuju za urban legend – ještě jsem nepotkala nikoho, kdo by ji neregistroval. Pravda ale je, že kolega bez čichu ji zachytil a přecitlivělá kamarádka, která nesnáší vůně, ji dokáže nosit. Něco na té molekule je – podrobný princip, jak to voní a funguje vysvětluju tady.
  • Biehl Parfumkustwerke: zkuste všechno, je to čítanka syntetické parfumerie
  • Devil in disguise / Mark Buton – Mark je syntetický Bůh a na rozdíl od minimalistického Schoena dokáže poskládat v laborce opulentní kreace: ledová vodka, řezavě kyselá rebarbora…recenze zde
  • Kinski / Kinski – chemické ztvárnění pálivého pepře, skvělé a získáte představu, jak se ochucuje steak v závodní jídelně (recenze zde)
  • Zarko/ e´L: zajímavý tón bílkoviny, vytvářející dojem teplého živočicha (recenze)
  • Comme des Garcons: všechny vůně ve flakonu „oblázek“ – počínaje „2“, po „Amazing“; všechny postavené na kombinaci Iso E super + cashmeran a doplněné různými dalšími složkami; pak zkuste řadu kadidel Series 3 Insense, kde je zase úplně jiná skupina molekul a vytvářejí zcela dokonalou iluzi přírodního kadidla a koření

Kde: Molekuly zkusíte v Notino.cz na Florenci něco mají vystaveného; nejsem si jistá, zda je mají vystavené v Ingredients, ještě jsem tam nebyla (ale mají je v nabídce) a ve všech zahraničních niche parfumeriích – je to naprosto základní sortiment. A pak se přesuňte do ulice U Prašné brány (za Obecním domem) a tam jsou prodejny s oblečením Onvi/Onavi a Cielo; patří to jednomu majiteli, pořád mění názvy a zaměření, nicméně pořád zůstávají na stejné adrese naproti sobě, a v obou dvou najdete kompletní sortiment Biehl Parfumkunstwerke.Comme des Garcons v Ingredients. Ostatní v zahraničních niche parfumeriích a celkem běžně.

Molecule 01 / Escentric Molecules

Molecule 01 / Escentric Molecules

  • 9. HABANITA / Molinard. Habanita, alias Zpocená Kubánka, původně vynalezená jako aroma do cigaret, aby u kuřáků vyvolávala závislost, je pilíř parfumerie. Nic jiného od Molinadra vám nedoporučím, jejich moderní produkce je takové tvořeníčko. A oni to vědí, co je jejich rodinné stříbro, a Habanitu se snaží modifikovat a přetavovat do modernějších verzí (přehled najdete tady). Pro vás je důležitá ta Habanita, kterou najdete v černém flakonu, čím starší, tím lepší. Je to bod nula pro všechny hořko-sladké chypre okolo tabáku, kůže a růže, takové ty „chlapské vůně“, přestože Habanita sama je zařazená mezi dámské (ale Radovan ji nosí a myslím, že nejen on). Jestli se vám bude zdát příliš, tak se k ní vraťte za rok a za rok… Jednou se s ní potkáte. Přečtěte si tuhle moji recenzi a číhejte, až na ni narazíte, tak se na ni vrhněte.

Habanitě je už skoro 100 let a pořád se drží na výsluní. A to naprosto bez velkolepých marketingových injekcí, které dostává Chanel No.5 nebo Shalimar. Nevím, jak by si stály tyhle dvě bez trvalé a drahé reklamní kampaně, ale pro mne je vítězkou ceny diváka nesmrtelná Habanita.

Kde zkusit: u nás v Bioo v Kotvě. Na oficiálních stránkách se dají občas objednat vzorky, ale jinak to není, kupodivu, mimo Francii úplně jednoduché – v Paříži je řada obchodů, kde Molinard vedou, já doporučuju Petit Eve, kde by mohli mít i starý tester; oficiální distribuce je v Nocibé, Sephorách a Marrionaudech (tady). Jestli máte někdo zprávu, kde v okolních státech Habanitu lze zkusit, napište, prosím, do diskuse.

at work habanita

  • 10. CARON. Přemýšlela jsem, koho z malých, nezávislých výrobců zařadit jako nositele klasické myšlenky „velkého parfému“ s květinami. A vybrala jsem Caron, protože má velké parfémy, všechno, co dělá je klasika (historizující klasika, dejme tomu) a všechny jsou komplexní a jedinečné. A jsem si jistá, že u každé z nich si řeknete „tyjo, to přece znám, ale odkud?“

Caron je tady tak dlouho (stručná historie značky by Romana tady) a byl tak významná značka, že všechny jeho nápady už stihly být stokrát překousány v jiných vůních. Dnes už jeho význam zvadl, staví na historii a nic moc nového nepřináší a bohužel ani nerozvíjí vlastní stará témata. Obnovené vůně Piu Belodgia, Nocturnes apod. jsou jen reformulované, nejsou to variace. Naštěstí aspoň dobře udržují, co se jim povedlo. Tak dobře, využijme jejich historického potenciálu a pojďme zkusit to krásné, co tady nechali. Něco najdete v mainstreamu, i když podle mého názoru ty níže jmenované patří do niche segmentu a v mainstreamu se ocitly jen díky rozšířenosti a komerční oblíbenosti; kvůli vyšší kolekci budete muset do butiku. Obecně se u Caronu zaměřte na velkolepé květinové „bolehlavy“ a koření v klasickém pojetí.

  • Yatagan – mainstream, za pár korun, ale pokud s ním překvapíte svého muže pod stromečkem, bude ohromen: klasická cedr+jehličí toaletka v teplém pojetí; voní jako borovicový les v létě na tureckém pobřeží – no však si to tady přečtěte, jak voní Turecko
  • Poivre – vůně nové generace z 50. let, hromady koření, pepře, papriky, hřebíčku, skořice…opulentní, nesladká, opojná. Výrazově tak „stará“, že dnes je skoro nenositelná. Jedna z nejkrásnějších vůní vůbec.
  • Pour un Homme – první parfém určený výhradně mužům,  etalon levandulovo-vanilkové pánské toaletky. Ve výrobě nepřetržitě od roku 1934 a zajímavé je, že od té doby taky běží nepřetržitá reklamní kampaň (bude článek, chystám ho pro vás asi tak už tři roky). A ještě je zajímavé, že je pořád aktuální, voní zcela moderně.
  • Tabac blond: vůně pro milovníky cigaret, v podstatě totéž téma, jako Habanita, ale ta je pro námořníky, Tabac Blond se kouří v kožené klubovce; přestože dominantní složky jsou karafiát, kůže, kosatec a vanilka. Sežeňte si vzorek a zkoušejte spolu s Habanitou současně a porovnávejte.
  • Nuit de Noel: další klasika, můj favorit – něco mezi Chanelem No.5 a Habanitou. Přesně zachycuje to, co ve 20. letech frčelo: aldehydy pro dámy, tabák pro pány, koření pro všechny. Prodával se v šagrénové kůži a ještě do nedávna měl Caron flakonky, které ji napodobovaly – koho zajímá historie šagrénu, tak článek tady.
  • Parfum Sacré – narozen v 90. letech, pěkný příklad, jak na starých základech postavit moderní vůni Vánoc. Jemné, nezapálené kadidlo.
  • Narcisse Blanc – otrava pomerančovým květem a jasmínem. Tohle zkuste, abyste věděli, jak se pořádně navonět bílými květinami.
  • Infini – jedna z prvních tuberózových vůní. Dnes už v ní tuberózy moc nezůstalo, zato je krásným příkladem bíle-květinové vůně s mýdlem (aldehydy).
  • Bellodgia – třetí a zase jiný klasický pohled na květiny: orientální. Růže, karafiát, hřebíček a pižmo. Poslední tři doporučuju zkoušet spolu.

Kde: u nás celkem nedostupná, výběr najdete na Václaváku v tom ruském butiku v hotelu (omlouvám se, nebyla jsem tam, ani v nejbližší době nepůjdu – pokud někdo víte, jak se to jmenuje a kde to přesně je, prosím napište do kontaktů. Jinak flakony mívají v lepších niche parfumeriích v Německu, ale osobně doporučuju ťuťu-ňuňu značkové parfumerie v Paříži, kde si užijete pověstné secesní skleněné fontány, ze kterých stáčí čisté parfémy do křišťálových flakonů a narazíte taky na výstavku starých flakonů – povšimněte si těch kabelkáčů z šagrénové kůže. A nakupovat samozřejmě můžete na Notinu – Yatagan a l´Homme tam najdete.

Fontány Caron

Fontány Caron

Vybrat jen deset značek byla Sofiina volba, šla jsem na to vylučovací metodou a musela jsem  vyškrtnout spoustu svých oblíbených značek. Jakou niche vůní jste začínali vy? Co byste doporučili?

Celý seriál najdete pod tagem: NICHE PRO ZAČÁTEČNÍKY.

Poznámka k Parfum.cz/Notino.cz: pokud se vám zdá, že protéžuju tenhle e-shop, není to z důvodů reklamních, nýbrž protože, že je pořád považuju za firmu, která má v ČR v niche jakýs-takýs koncept, umějí sehnat limitky, ukončené a nedostupné vůně občas za směšné ceny a vlastně jsem sama byla překvapená, když jsem psala tento článek, co všechno se u nich dá sehnat. Takže chválím – zadarmo.

podpis_ROM

Advertisements

2 thoughts on “• NICHE PRO ZAČÁTEČNÍKY #3: jdeme do finále!

    • Hm. Tak to je oříšek, pět je málo! :D Rozhodně bych začala Timbuktu, ten je prostě úspěšný všude; pak Mandragore (ta obyčejná, bez přívlastku), možná nějakého Lutense s kůží (Boxeuse třeba) nebo i nějakého jiného krotkého Lutense – Gingembre, Celophane, Daim Blonde, Gris Clair… Určitě nějakou Molekulu, já bych byla pro Molecule 02 a poslední nějaké kadidlo nebo arabku…Habanitu! Jasně, Habanita je všechno v jednom, klasika, kvalita, originalita…
      Jenom nezapomeň zkoušet opakovaně, málokoho osloví nichovky hned napoprvé, chce to pořádně se navonět, třeba půlkou vzorku, a dát tomu čas a pomaličku si užívat proměny a vývoj. A za dva dny znovu. :)
      Doufám, že se přijdeš podělit cos vybrala a jak se ti to líbí. :) Happy nose! :)

      To se mi líbí

Nebuďte sprostí, lidi.

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s