• Klenotníci, jejich šperky, jejich flakóny

Stejně jako to před sto lety vymysleli hadráři a pak taškáři, i prstýnkáře napadlo nabídnout svým zákaznicím něco malého, levného, typického pro značku, s logem, co by si zákaznice mohly odnést častěji než jejich nákladné kreace. Přece jen snubní prsten od Cartiera, hodinky Chopard nebo kabelku Dior si nekupujete každý rok. Teda ty šťastnější z nás v tom prvním případě a ty rozumnější v případě druhém. Zato voňavku…tady si ani netroufám hádat periodu a svoji prozrazovat nebudu, manžel by si to mohl tady přečíst. Prostě parfémek je vhodné si koupit kdykoliv.

Klenotníci to mají, na rozdíl od fashion housů, mnohem jednodušší, mají na co navazovat: pracují s designem ve velikostí blízké flakonům (jak ohavně může dopadnout změnšení kabelky na flakon viz poslední Marc Jacobs), jsou zvyklí koukat na detaily a mají vyzkoušené, co se líbí zákazníkům za roky a roky prodejů, žádné módní novinky na jednu sezónu. A pak už je to snadné promítnout do malého dekorativního předmětu, který si vystaví majitelka na toaletním stolku. Vybrala jsem vám některé z nich, možná ty notoricky nezjnámější a našla k nim odpovídající šperky.

  • Bvlgari

Design šperků Bvlgari mi je, na rozdíl od vůní, na hony vzdálený. Vlajkovými loděmi jejich kolekcí jsou opulentní hadí šperky Serpenti s barevným smaltem a hýřící drahými kameny. Barevné kameny a jejich dokonalé zpracování jsou synonynem Bvlgari. Druhým flagshipem jsou prsteny Zero, masívní hranaté kroužky (rozumíme si, že?) s nápisem po obvodu a tento motiv se opakuje taky na veleslavných ředitelských manžetových knoflíčkách. Nemám ráda prsteny, se kterými nejde připažit a nemám ráda šperky a jiné věci, na kterých jsou nápisy a loga. Vůbec nemám ráda tu opulenci a ukazování statusu. Proto je pro mne překvapivé, že jejich vůně jsou strohé a vkusné, civilní a v mainstremu patří rozhodně k tomu lepšímu. Zpět k těm šperkům: výše vyjmenované detaily udávají mantinely designu flakonů. Lahvičky nejsou inspirované konkrétními výrobky, jako třeba u Cartiera, ale refrénují poznávací prvky.

Začneme písmenkovým designem, prstýnkem Zero – ten nejslavnější je zlatý s černým smaltem B.ZERO.1. Ale vložka prstýnku může být taky z drahých kamenů, anebo diamantů, různých barev zlata, perleti… Stejný grafický prvek najdete ve stálé kolekci Bvlgari, kam právě patří i ty slavné manžetové knoflíčky (zaměřte se na to,určitě je na nějaké managerské košili potkáte). A kdo si někdy nějakou voňavku Bvlgari koupil, ten už ví svoje… (paradoxně na stránkách BLV není ani jeden jediný flakon otočený nápisem do objektivu a já žádný nevlastním, musela jsem si pomoci na internetu – račte zkontrolovat na vlastním).

Flakony typu „jewels“ (kabelková balení běžných vůní) a „Gems„, exkluzívní kolekce, jsou inspirované tradicí zpracování kamenů a perleti. Broušení oblých kabošonů je největší šperkařské umění a díky děděné technologii zpracování se Bvlgari stal mistrem oboru. Takže: proč se nepochlubit!

Nejnovější dámskou vůní je Goldea ve flakonu inspirovaném kolekcí Serpenti a pánský Man (in Black) konvenující hodinkám Octo. V roce 2015 představili limitovanou kolekci hodinek „all black“ s ciferníkem zdobeným černou kaligrafií na černém podkladě a spolu s hodinkami vyšla pánská parfémová limitka ve stejném designu. Dobrá zpráva je, že pokud chcete vaše muže odměnit třeba pod stromečkem exkluzívíním limitovaným dárkem Bvlgari, tak v českém Marionnaudu All black pořád prodávají. Ten parfém. Ale jestli chcete ty hodinky, tak by to šlo asi taky objednat…

Zdroje obrázků: pokud není uvedeno jinak, obrázky pochízejí ze stránek http://www.bvlgari.com

  • Boucheron

První, eponymní, vůně značky se objevila v roce 1995 (tady je recenze). Flakon znázorňuje nejoblíbenější prstýnek Diablotine se safírovým kabošonem, zaobleným výbrusem, kterým se  Boucheron proslavil ve Francii, stejně jako Bvlgari v Itálii. A stejně tak se většina jejich flakonů točí kolem kabošonu: Jaipur je náramek s kabošonem. Ve flakonu pánského Boucheronu uvidíte hodinky Reflets, víčko je jejich safírová korunka s výbrusem do tvaru hádejte čeho (btw: hodinky Reflets si koupila Edith Piaf jako první věc, když si vydělala zpíváním velké peníze). A ještě jeden kabošon, tentokrát kámen peridot, je v B de Boucheron: ke 150. výročí, v roce 2008, vydal Boucheron vůni s prostým názvem „B“. Flakon vychází z kolekce Exquises Confidence, přesněji z hry světla, kterou odrážejí přesně navržené tvary šperků a písmeno B, zakomponované do víčka, je otiskem pečeti zakladetele firmy, Fréderica Boucherona. Zajímavá je skoro zapomenutá Trouble z roku 2004: trable mají způsobovat mužům ženy navoněné tímto parfémem, jehož víčko nese dvě stylizované hadí hlavy, které bojují o drahý kámen, stejně jako na stejnojmenném prstenu. Initial, flakon ve tvaru jednoduché slzičkovité perly se závěsem, původně visel na turbanu indického maharadži z Patiály, když si odvážel šperky od Boucherona. Rok předtím (1928), vylákán z Indie pověstí pařížského šperkaře, dorazil do obchodu na Place Vendome se sedmi bednami plnými pokladů: ze 7.571 diamantů, 1.432 smaragdů a hromady dalšího kamení si nechal vyrobit 149 šperků. Dodnes je to největší zakázka, jakou kdy Boucheron obdržel. Předposlední kreací je Place Vendome, který napodobuje okna butiku na Place Vendome, tím se nebudeme zabývat. A nejnovějším mainstreamem je Quatre, jehož víčko je prstýnek složený ze čtyř různých kroužků. V letošním roce Boucheron uvede kolekci soliflorů v exkluzívní kolekci na oslavu svých „lovců ingrediencí“. Jednoduché flakony s bílými víčky jsou opět reminiscencí na interiér butiku. Škoda, že značka, kerá se proslavila opulentními zvířecími šperky od žabiček, kočiček, brouků, přes kočičiky, lasičky, slepičky až po slony a kroodýly zatím nevyšla s něčím opentleným v tomto směru – snad se ještě dočkáme.

Zdroje obrázků: pokud není uvedeno jinak, obrázky pocházejí ze stránek http://www.boucheron.com

 

  • Cartier

První parfém, Must de Cartier, v roce 1981 vůbec nepřišel ve šperkovém flakonu. Pamatujete si, co tehdy ve světě letělo? Elegantní velké ženy v saku Armani s vycpanými rameny, rudé rty a cigareta ve štíhlých prstech s dlouhými nehty. Ve filmech se furt hulilo,na ulicích se taky furt hulilo. Všude se hulilo. Kudrnatí elegantní bílí muži svým chic partnerkám dvorně zapalovali cigarety stříbrnými zapalovači Cartier. První parfém byl zakletý v těle zapalovače (jestli Must máte a vždycky jste se pozastavovali nad tím hloupým mačkáním rozprašovače, tak…pal!) To jemné šrafování se jmenuje „guilloche“ a najdete ho na zapalovačích, tabatěrkách a cifernících hodinek Cartier. Později do rodinky přibrali pánský Must a Santos.

Symbolem téhle značky je panteřice, La Panthere. Asi nejslavnější šperk, přívěšek, panter se svěšenýma packama, přeštípnutý v pase kroužkem na řetízek, se kupodivu protlačil až do té nejnovější vůně, La Panthere z roku 2014. Stylizovaný obličej šelmy zároveň já považuju za jeden z nejkrásnějších flakonů vůbec.

Ať už si koupíte jakékoliv hodinky od Cartiera, vždycky je poznáte podle modrého safíru v korunce a typických římských číslic. Stejné číslice najdete na flakonech exkluzívní kolekce Les Heures, hodiny, kde nahrazují jejich názvy.

 

A pak je tady celá řada vůní, jejichžuzávěry jsou inspirovány kovovými korunkami hodinek: Declaration, So Pretty, Raodster, Pasha.

 

Le Baiser du Dragon, Polibek draka, našel předobraz v krásném přívěšku se stejným jménem.

Fauna a flóra, klasická inspirace pro šperky Cartier. Designová modernizace šperků v posledních letech do stylizovaných, sekaných plošek namísto oblých tvarů přinesla značce popularitu. A Delices de Cartier, překvapivě klasická vůně, přišla právě ve flakonu, který patřil do nové kolekce Flore z roku 2008. Koukněte se na video, je to velkolepá podívaná a ve třetí čtvrtině postřehnete prsten s orchidejí Delices.

 

 

Zdroje obrázků: pokud není uvedeno jinak, obrázky pocházejí ze stránek http://www.cartier.com

  • Chopard

Historie švýcarského Chopardu začíná sice už v roce 1860, ale až do roku 1985 vyráběli jen hodinky. V tomhle roce třicetiletá vnučka zkladatele a dedička formy, Caroline Scheufele, mladá, ambiciózní a talentovaná (a vždy a dodnes bez podprsenky), vymyslela klauna s křišťálovým bříškem plným barevných kamenů a diamantů. Happy Clown se stal maskotem značky a základním kamenem slavné a typické kolekce šperků a hodinek Happy diamonds, pod jejichž sklíčkem hrkají drahokamy. Raketový úspěch pohyblivých vzácných cingrlátek Carolinu inspiroval, aby otevřela další obchodní divizi: parfémy. První parfém s názvem Happy Diamonds, jak jinak, má vyjadřovat spojení diamntů (tvar flakonu a vršku) a moderního zlatého šperku pro mladé ženy (mašlička). V některých flakonech č. p. byly vhozené pohyblivé kamínky, jako v bříšku klauna. Poznáte je podle pozlacené mašličky (ostatní lahvičky měly mašli hedvábnou)…třeba budete mít štěstí někde na blešáku. Reklamní tváří parfému byla sama Caroline.

Přestože je Chopard dodnes jedna z posledních rodinných firem, divizi parfémů hned pro druhou vůni prodali Lorealu. A hned poté vznikl Cašmir, jedna z nejslavnějších a nejoblíbenějších parfémů vůbec. Inspirací pro tvar šperků i flakonu této kolekce byly asijské stavby. Happy Spirit je název kolekce, ve které jsou ty lítací diamanty – a taky vůní se srdíčkovým flakonem. Ve víčku nejnovější Enchanted najdete prstýnek Happy Diamonds. Hodinky Mille Miglia, partner slavného vytrvalostního automobilového závodu, mají svůj voňavý otisk ve stejnojmenném parfému – včetně limitek.

Zdroje obrázků: pokud není uvedeno jinak, obrázky pocházejí ze stránek http://www.chopard.com

 

  • Van Cleef & Arpels

Hýřivý a barevný: prstýnek Arbre aux Songes s turmalínem o váze 77.51 karátu a vůně Oriens.First, jako jednička v eleganci, měřeno krásou visacích diamantových náušnic. Od roku 1940 jsou fairies, féeries,  víly stálým motivem kolekce šperků a ikonou americké značky. Madame Dragonfly je vždy zachycena v pohybu v třpytivých šatech z diamantů. V roce 1941 se stal špendlík s Madame Dragonfly neprodávanějším americkým šperkem a od té doby se objevila na nespočetném množství kreací, až se dostala na ciferník hodinek a víčko parfému. Pánská Midnight in Paris patří do pánské kolekce manžetových knoflíčků a hodinek (a myslím, že jsem nikdy dřív ani neslyšela o tom, že by mohly manžetvé knoflíčky stát 39.400 euro – viz obrázek).

Zdroje obrázků: pokud není uvedeno jinak, obrázky pocházejí ze stránek http://www.vancleefandarpels.com

 

  • Mauboussin

Nenápadná francouzská značka od roku 1827 (ano, počítáte dobře, 190 let) vyrábí své konzervativní diamantové šperky pro pařížskou smetánku. Jak se sluší a patří, po roce 2000 se přidali ke klenotníkům vyrábějícím parfémy. Což prošlo celkem bez povšimnutí (i když ve Francii je značka celkem oblíbená), protože vůně nejsou nijak převratné nebo dechberoucí. Co je dechberoucí jsou jejich flakony. Když jsem poprvé držela v ruce Pour Elle, hladký těžký kus skla, rozstřelující světlo na všechny strany složitou konstrukcí zaoblených plošek, říkala jsem si, že vůně uvnitř musí být exkluzívní a že za tu cenu (normální mainstream) je to úžasná koupě. Nakonec nic, parfém je opravdu fádní, ale lahvinka vždy potěší oko. Je zajímavě vyprojektovaná: plochou „Ďáblovu hvězdu“, L’Etoile du Démon, zvedli do 3D, nebo spíš 4D, když počítám hru světla. Podobný kousek, i když ne tak efektní, se jim povedl s motivem Dream&love, trjúhelníkovým lůžkem pro velké diamanty: vytažením do výšky vznikl elegantní a ladný hranol vůně l’Original.

Zdroje obrázků: pokud není uvedeno jinak, obrázky pocházejí ze stránek http://www.mauboussin.com

  • Poiray

Na rozdíl od předešlých je Poiray relativně mladá značka. V roce 1985 představili několik kolekcí luxusních hodinek „Ma“ s vyměnitelným řemínkem. Klasické formální hodinky se rychlou výměnou řemínku promění ze luxusních elegantních v luxusní sportovní. Vypadají pořád draze a statusově, což se mnoha lidem zdálo jako super nápad a z Poiray se rychle stala nová prémiová značka. K hodinkám přidali šperky, jejichž hlavním motivem se stalo srdce. Poiray se od začátku existence, jako každá moderní firma, velmi věnuje charitě: sponzoruje výzkum rakoviny a aktivity ženské rovnoprávnosti. A právě to srdíčko si od začátku vleče napříč kolekcemi…až skončilo i na víčku flakonů. A druhá vůně kopíruje dokonalý tvar výbrusu kamene jménem….to už máme nacvičené…v prstenu Indrani.

Zdroje obrázků: pokud není uvedeno jinak, obrázky pocházejí ze stránek http://www.poiray.com

  • Vanessa Tugendhaft

Vanessa je mladá, krásná, schopná a dědička diamantové firmy. Což už samo o sobě stačí, aby to člověka naštvalo. Ale ona je zároveň tak príma, že jí to odpustíte a navíc oceníte její super nápad, jak spojit parfém se šperky. Šla jinou cestou, než tvar šperku otisknout do flakonu; tedy vlastně naopak – šla přesně touhle cestou. Ke kolekci náramků „Rose“, diamantových růžiček na na šňůrce nebo řetízku vyrobila tři parfémy s názvy podle barev zlata: Or Jaune, Or Blanc, Or Rose. Lahvička je taková obyčejná, protože slouží jako luxusní obal: součástí loga je růžička, jejíž tvar nechala Vanessa obtisknout do skla. Koupíte-li si náramek s vůní, váš přívěšek si vyloupnete přímo z flakonku. (Samozřejmě existuje i verze „pro chudé“, kteří touží jen po vůni; na místě pro šperk je nalepená růžička z fólie). Recenze mojí Jaune ZDE a Rose TADY.

  • Charriol

Poslední, kdo dnes přijde na paškál, je Charriol a na hanbě je proto, že jsem se od něj nechala napálit. Podle designu flakonů, které se tady kdysi vyrojily za pár kaček v e-shopech, jsem usoudila, že jde o nějakého starého fousatého Pařížana a že tvar butylek zobrazuje drahé hodinky s profilovanou korunkou nebo nějaký luxusní prstýnek s prolamováním po obvodu. Chyba lávky ve všech bodech! Švýcarská, relativně mladá (1985) a veskrze moderní firma, vedená typickým mužem z Davosu, vymydleným manažerem jménem Philippe, který si jako leitmotiv vybral ocelové lano. Ano, takovou tu věc spletenou z ocelových drátů, co na ní visí výtahová kabina. A to je přesně to, co je otištěné po obvodu hodinek a taky těch kulatých flakonů… Je za tím jeho vášeň pro techniku, kterou z velké části sdílím a chápu, ale…cítila jsem se podvedená. Pak jsem si prohlídla sortiment a vlastně se mi ta značka začala hodně líbit.

Zdroje obrázků: pokud není uvedeno jinak, obrázky pocházejí ze stránek http://www.charriol.com

 

Doufám, že tímhle článkem v nikom nevzbudím nějaké pobočné drahé touhy vedle parfémů. Stačí, že mi nadáváte za nákupy voňavek, na IG dokonce vznikl tag #zkrachujukvulifrangipani (což mne tedy hodně pobavilo). Ale jestli máte někdo nějaký tip na šperk a flakon, který by tady měl být, napište mi to určitě do komentářů a dejte odkazy. (Připomínám, že z bezpečnostních důvodů jsou komentáře s odkazy schvalované, takže se nelekejte, všechno schvaluju, hned jak se dostanu k PC).

 

Reklamy

2 thoughts on “• Klenotníci, jejich šperky, jejich flakóny

Nebuďte sprostí, lidi.

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s