• Late night niche show Andyho Tauera

Proč si vlastně lidi mysleli, že Andy v noci kouká na něco jiného, než na lechtivé pořady? Když vykládal, že koncept jeho tří nových vůní ho napadl, když se v noci díval na televizi na ty pořady…TY POŘADY…jak se to jmenuje…no, víte, znáte to…a pak vybalil tu svoji novou lini Stories

a ty tři parfémy se jmenují:

  • He Left His Cologne In My Bedroom (vůně jeho kolínské zůstala v mé posteli)
  • Hyacinth and a Mechanic (nevinná kytička a smrduté chlapisko)
  • When We Cuddle And I Can Smell My Perfume On Your Clothes (když spolu máme techtle-mechtle a já můžu na tvé košili nechat vzkaz pro tvou manželku)

Tak koho by napadlo, že Andy kouká v noci na teleshoping? A koho to nenapadlo, ten na to kouká dodnes! Že ano, doktore Freude.

Podstatná věc kolekce „Stories“ je jinde. Rušný noční televizní život Andyho Tauera inspiroval k jedné zásadní věci: vytvořil niche vůně. Tak jako jasně, přece všichni víme, že Andy dělá do niche parfumerie, tak to není nic nového…přece. Ale – dělají i ostatní tzv.“niche značky“ ještě niche parfumerii?

  • Atlasové, co nesou na ramenou Zemi Niche

Andy Tauer je malý švýcarský parfumér, který parfémy sám projektuje, vyrábí, balí a rozesílá. Celá manufaktura Tauer Perfumes (základní linie, která je myšlena vážně a patří na pulty krásných a pečlivě vybraných parfumerií) a Tauerville (fantazijní značka, kde se parfumér může vyřádit) je Andy. Jeho příběh je notoricky známý, nebudu ho opakovat. Důležité je, abyste věděli, že jeho první parfém 01 Le Maroc Pour Elle se objevil na trhu v roce 2005. Andy je člověk, který se kdysi dávno pustil do živnosti v parfémech, urputně se orientuje na kvalitu a kreativitu a když se neurodí dost kvalitní surovina, tak klidně z kolekce vyřadí některé parfémy. Jeho jediný marketing byl a je on sám a jeho sociální sítě a blogy, hned v jejich začátcích. Když se řekne „niche“, jedna z prvních asociací je „Andy Tauer“.

Druhá důležitá věc, kterou musíte vědět, je, že koupit si Tauera nebylo nikdy nic jednoduchého. To není jako skočit si do Douglasu pro Lutense nebo Forda. Andy je málo dostupný a to úmyslně, sám si pečlivě vybírá, kde se jeho vůně objeví v prodeji a dlouho se vyhýbal prodeji přes e-shop. To, že si vybral brněnský Vavavoom jako jediný česko-slovenský kamenný obchod, nebyla náhoda; majitelé prošli rafinovanou osobní zkouškou při večeři u Andyho doma v Zurychu a řeč prý nešla ani moc o parfémech. Nedostupnost, exkluzivita, je jedním z parametrů niche parfumerie: mělo byste se někam ráčit dojít, mělo by se vám dostat rozmazlující péče při prodeji a ta vaše lahvička by měla být trofej, odměna za to, že jste se někam vydali a něco se při tom dozvěděli. To je ta skutečná niche hodnota. Andy tohle ví.

 

  • Niche versus marketingové projekty

Jenže doba postoupila, číslo malých nezávislých parfumérů se znásobilo, mnoho krásných niche značek (tady najdete naši definici niche, art, indie, mainstreamu atd.) se bulvarizovalo tím, že se zařadily do stájí globálních gigantů, jiné se spustily do prodeje v řetězcích, ale taky vznikla řada marketingových projektů (tady najdete, co to je), tj. nových značek, které se nazývají „niche“, jsou drahé, občas i materiálově kvalitní, ale jejich koncept určuje bohatý trh a zcela postrádají kreativitu a volnost tvorby. A všichni tihle jedou na výkon, na zisk, čímž ukrajují z koláče peníze tolik potřebné k tomu, aby malí přežili a měli protor pro tvorbu (to jsou ty Cimrmannovy slepé uličky).

A tak se i mrňousové museli přizpůsobit a posílit své prodejní sítě. Čímž došlo k tomu, že NICHE VŮNĚ už nejsou niche, už nestojí ve výklenku, staly se módou, koupíte je v mnoha e-shopech a supermarketech. Což vyvolává neustálý hlad po novinkách, niche značky chrlí tři, pět, osm novinek ročně a snaží se je rychle narvat do e-shopů…a zákazník nestačí klopit.

  • Niche v niche

A zatím život v kamenných niche parfumeriích v poklidu plyne; často tak, že zákazník si přijde do kamenné prodejny popovídat, získá informace, vyzkouší, odnese si vzorky, užije si tu příjemnou luxusní službu zkušeného a poučeného personálu, získá vztah ke značce…a pak doma šup na net a už PPLák nakládá dodávku.

A to je ten moment, který Andyho přiměl k tomu, aby uvedl do života koncept NICHE PARFUMERIE. Že už jste mi před chvílí říkali, že už to znáte? Vím, ale…

  • Kdo chce znát Tauerovy příbehy, musí si ho chytit

Ale prostě Andy se rozhodl, že podpoří kamenné parfumerie, svoje prodejce, vrátí ke konceptu osobního prodeje a pomůže jim nalákat zákazníky zase zpátky do obchůdků: popovídat si, zasmát se a odnést si vůni, kterou vám sám Andy dá do ruky, napíše vám věnování a pak už těžko kdy budete mít možnost parfém získat. Kolekce „Stories“ je totiž taková pojízdná prodejna, se kterou Andy objíždí svět. Když Andy někam přijede, vybalí stánek s plechovkami, vy musíte přijít k Mohamedovi, a když Mohamed odjede, nic tam po něm nezbude. Jinou možnost, jak vůni zkusit a koupit nemáte, protože neexistují ani vzorky.

A tuhle možnost dala českým zákaznicím právě Vavavoom, a minulý pátek v Brně (to si zas budou Brňásci myslet, jak vyhráli nad Prahou) byla hned po Americe Andyho druhá zastávka na cestě okolo světa se „Stories“.

  • Já nebudu kazič dobré niche nálady

Rozhodla jsem se, že já nebudu ten, kdo prosekne Stories do bulváru. Nenapíšu vám recenze, neřeknu, jak voní. Maximálně…maximálně, že He Left His Cologne In My Bedroom je hodně zvláštní typ vůně, který je sice postavený na kolínské, ale časem uteče od Kolína úplně pryč a jak říká Andy k téhle vůni „zůstává otázka, jestli se do té postele ještě vrátí?“, tak já říkám, že NE, včera není dnes a nic se nevrátí. Vývoj Hyacinth and a Mechanic trval Andymu deset let a za tu dobu se jeho názor na automechanika změnil. Jestli vám vizuály připomínají Toma of Finland, asi to není náhoda. Je to o nahatých zpocených a drně něžných chlapech, co nám mění píchnutý kola. Můj favorit. Tenhle název When We Cuddle And I Can Smell My Perfume On Your Clothes napadl Andy při sledování toho nočního te-le-shop-pingu (furt tomu věříte?) a pro mne je to gurmánka, něco malého sladkého do postele.

Jo, a ještě jedna důležitá věc: Andy ví, že koupit si niche vůni na první ťuk je těžké. Tak aby zákazníkům udělal rozhodování snadnější, nastavil i cenu velmi, velmi přívětivě…

  • Tak jak k nim přijít?

No, není to snadné. Musíte se snažit. Tyhle niche vůně nejsou pro každého. Prostě: chyťte si Andyho někde ve světě! Sledujte jeho instagram, jeho Facebook, jeho magazín. Andy občas ukazuje letenky, když postuje, že sedí v Regiojetu z Prahy do Brna tak můžete pojmout podezření, občas ho potká a osloví nějaká fanynka jak hulí někde na zídce v jejím městě – snažte se! Na oplátku získáte niche zážitek a niche vůni od tohohle rozpustilého niche chlápka ze Švýcarska.

  • Tajná zpráva z Brna

A kdybyste fakt nemohli vydržet, tak mám tajnou zprávu: jeďte do Brna (které tedy teď začíná vypadat jako pupek světa), konkrétně do Vavavoom, kde mají testery všech tří Taueville Stories a rádi vám je předvedou. A kdy zase dorazí Andy do Brna se svou pojízdnou prodejničkou? To záleží na vás, na nás: když budete šikovní zákazníci a budete kupovat jeho vůně, tak se na nás zase přijede podívat. Takže od teď se vždycky ve vlaku dobře podívejte, kdo sedí vedle vás.

 

Reklamy

Nebuďte sprostí, lidi.

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

w

Připojování k %s